Tijdens het eerste semester steeg de CATL verkoop met 67 % en de winstmarge met 5% tot 20%. Niettemin stelt het VS Congres zich ernstige vragen over de geplande deal tussen CATL en Ford die in Michigan een fabriek van $ 3,5 miljard wil bouwen. Of de Ford-fabriek op IRA-overheidstoelagen kan aanspraak maken, is de inzet.
’ s Werelds grootste bouwer van e-batterijen CATL heeft een reuze semester achter de rug. De winst steeg met 154 % tot 20 miljard yuan en de marge groeide met 5,3% aan tot 20,4%. . De verkoop nam met 67% toe tot 189 miljard yuan. Dit maakt CATL een centrale scharnier in de Chinese dominantie van de leveranciersketen voor elektrische voertuigen. Oprichter en miljardair Robin Zeng merkt op dat zijn groep nu batterijen levert aan de meeste grote autofabrikanten waarbij Tesla, BMW, Daimler Hyundai, Honda , PSA, Tesla, Toyota, Volkswagen en Volvo. CATL heeft ook een fabriek in Türingen en plant er een in Hongarije.
In februari kondigde CATL een overeenkomst met Ford aan waardoor Ford onder vergunning de technologie voor het vervaardigen van lithium ijzer fosfaat (LFP) batterijen mag gebruiken in een nieuwe fabriek van $3,5 miljard te Michigan. In principe bestaan sinds de IRA-wet toelagen om groene productie in de hand te werken op voorwaarde dat ze geen onderdelen bevatten uit landen waarover bezorgdheid bestaat, lees China.
Onderzoek
Vorige week lieten de twee Republikeinen die voorzitter zijn van de Commissie Wegen en Middelen en de beperkte Commissie van de Chinese Communistische Partij dat ze ‘ernstige zorgen’ onderzoeken over vermeende banden tussen CATL en dwangarbeid in Xinjiang. De senatoren zeiden dat de CATL-deal het risico loopt om ‘Amerikaanse belastingbetalers bloot te stellen aan de grillen van de Chinese communistische partij en haar politiek’. Ze vrezen dat de batterijtechnologie belastinggelden opstrijkt en dat de fondsen door de licentieovereenkomst naar CATL vloeien. Ford antwoordde hier op: ‘We zullen deze fabriek in de Verenigde Staten (voor 100%) bezitten en uitbaten in plaats van elders een batterijfabriek te bouwen of uitsluitend LFP-batterijen uit China te importeren zoals onze concurrenten’. Ford argumenteert nog dat het gebruik van LFP-batterijtechnologie het mogelijk zal maken om meer EV’s te produceren tegen lagere totale kosten. Het beweert ook dat deze batterijen bestand zijn tegen frequenter en sneller opladen terwijl ze minder veeleisende, dure materialen gebruiken.
Model?
Of de deal werkelijkheid wordt, is ook van belang voor de Koreaanse concurrenten van CATL zoals LG, SK en Samsung die liever geen Chinese concurrentie zien op de Amerikaanse markt. Overigens speelt de overschakeling naar de ontwikkeling door CATL van sodium-ion batterijen ook een rol. Natrium-ionbatterijen zijn 15 tot 20 procent goedkoper dan de dominante batterijtechnologieën gemaakt met nikkel met mangaan en kobalt (NMC) of lithium-ijzerfosfaat (LFP), aldus onderzoek door Bernstein-analisten CATL, een van de leiders in deze nieuwe technologie, zal naar verwachting dit jaar de eerste generatie natrium-ionbatterijen voor Chinese autofabrikanten massaal produceren.
Volgens Bloomberg bestaat in de VS ook een bezorgdheid dat dat de deal tussen Ford en CATL een model biedt voor hoe Amerikaanse autofabrikanten kunnen profiteren van lokale belastingvoordelen terwijl ze Chinese batterijtechnologie gebruiken. De gouverneur van Virginia heeft onlangs de staat teruggetrokken uit de strijd om de Ford-fabriek en beweerde dat het een ‘Trojaans paard’ was voor de Chinese communistische partij.
Bronnen: FT, Technode, Reuters