China en 5 Centraal Aziatische landen (C+C5 )raakten het op hun derde top van de Buza-ministers in Nur Sultan verregaand eens over een tiental domeinen gaande van de nieuwe zijderoutes tot hun afkeer tegen buitenlandse inmenging. Er komt een regelmatige top tussen de staatshoofden. Na 20 jaar zouden de werken aan de bouw van een spoorweg tussen China, Kirgizië en Kazachstan eindelijk volgend jaar kunnen starten.
BuZa minister Wang Yi vergaderde voor de derde maal met zijn collega’s uit Kazachstan, Turkmenistan, Kirgizië, Tajikistan en Oezbekistan in Nur Sultan voorheen Astana. Minister Wang verklaarde na afloop dat het belangrijkste resultaat van de vergadering het instellen was van een mechanisme van regelmatige vergaderingen van de C+C5 staatshoofden. De vergadering nam ook vier documenten aan inclusief over gegevensbeveiliging, verdieping van de connectiviteit, en een stappenplan voor de videotop tussen China en de vijf Centraal-Aziatische landen.
De ministers bereikten overeenstemming over 10 gebieden, waaronder een plan voor het Belt and Road-initiatief (BRI) met hoge kwaliteit, om de betalingen in lokale valuta uit te breiden, de veilige en stabiele werking van goederentreinen tussen China en Europa te waarborgen en een geïntegreerde industriële keten en een continue toeleveringsketen, veiligheid op zowel traditionele als niet-traditionele gebieden handhaven en samenwerking om de “drie kwade krachten” (terrorisme, extremisme en separatisme) te bestrijden.
Wang zei dat China Centraal-Aziatische landen altijd zal blijven steunen bij het handhaven van hun soevereiniteit en onafhankelijkheid, het nastreven van ontwikkelingspaden die zijn aangepast aan hun nationale omstandigheden, het handhaven van politieke veiligheid en sociale stabiliteit en het opbouwen van een vreedzaam Centraal-Azië. De Centraal Aziatische landen voelen de weerslag zowel van de pandemie als van de oorlog in Oekraïne en hebben het moeilijk om hun economie te verbeteren en om de leverketens te stabiliseren. Ze staan onder druk van de VS en worden bedreigd door interne onrust en ‘kleurenrevoluties’ . Een artikel in Time stelde zelfs ‘Centraal Azië kan de sleutel zijn om een wig te drijven tussen Rusland en China.’
Bilateraal
Minister Wang Yi had ook bilaterale contacten met de Turkmeense BuZa minister en vicepremier Rashid Meredov en zijn Oezbeekse dienstdoend ambtsgenoot Vladimir Norov. Meredov zei dat de frequente uitwisselingen tussen de twee landen een hoog niveau van bilaterale betrekkingen vertoonden, die niet zouden worden verstoord door externe politieke elementen. De twee landen kwamen overeen om de afstemming tussen China’s Belt & Road-Initiatief en de ontwikkelingsstrategie van Turkmenistan te versnellen om de Grote Zijderoute nieuw leven in te blazen, de samenwerking op het gebied van cyberbeveiliging en bio-beveiliging verder te versterken en een beter wereldwijd bestuur.
Aan Norov beloofde Wang dat China Oezbekistan zal helpen de industrialisatie te versnellen en zijn onafhankelijke ontwikkelingscapaciteit te vergroten. Hij benadrukte de noodzaak om het vijfjarenplan voor intergouvernementele economische, handels- en investeringssamenwerking uit te voeren en een aantal grote samenwerkingsprojecten van strategisch belang uit te kiezen.
Wang Yi had gisteren ook een onderhoud met de Tadzjiekse minister van Transport Azim Ibrohim zij het over uiteenlopende onderwerpen want naast transport en communicatie wil China zijn land steunen qua nieuwe energie, groene technologie, voeding en industrialisatie. Bleek dat tijdens het eerste kwartaal de handel met 100% steeg, wellicht met Covid-19 als verklaring
Spoorlijn
Na 20 jaar zit er eindelijk schot in de kwestie van de spoorlijn tussen China, Kirgizië en Oezbekistan. De totale lengte bedraagt 523 kilometers: 213 kilometers in China, 260 kilometers in Kirgizië en 50 kilometers in Oezbekistan. Na een online vergadering tussen de National Development and Reform Commission (NDRC), China’s National Railway Administration en de transportautoriteiten uit Kirgizië en Oezbekistan werd een akkoord bereikt. Volgens de Kirgizische president Sadyr Zhaparov wordt dit jaar de haalbaarheidsstudie gemaakt zodat de werken volgend jaar zouden kunnen starten. De spoorlijn vervolledigt de zuidelijke route van de New Eurasian Land Bridge die de kortste lijn wordt om goederen uit China baar Europa en het Midden Oosten te vervoeren. De trip is 900 km korter en bespaart een week reistijd, aldus Global Times.
Global Times