Het aantal internetgebruikers in China is al groter dan de gehele bevolking van de Verenigde Staten. In het eerste semester van dit jaar kwamen er weer 40 miljoen surfers bij. Chatten blijkt de aantrekkelijkste applicatie te zijn in de Volksrepubliek. Het populairste chatprogramma in China is QQ van Tencent met 448 miljoen inschrijvingen, terwijl China 338 miljoen internetgebruikers heeft. Het aantal actieve MSN-accounts bedraagt 25 miljoen, aldus Cao Fei, analist van ‘Analysis International’.
Li Modaal gebruikt verschillende chatprogrammas voor verschillende doeleinden. Hij logt in bij QQ om te praten met vrienden; MSN wordt gebruikt om te communiceren met vrienden in het buitenland en in grote buitenlandse ondernemingen; bij AliWangwang wordt ingelogd om iets te kopen op Taobao; Feiton is om gratis sms’jes te sturen naar mobieltjes en Gtalk om… te proberen.
Vorige week lag MSN voor de tweede keer plat en dat doet de reputatie geen deugd. De reden zou een zeebeving geweest zijn die de kabel beïnvloedde. Anderen wijzen er op dat de MSN-server zich in het buitenland bevindt, maar dit wordt ontkend door de vicevoorzitter van Microsoft China, Liu Zhenyu. Er zijn genoeg alternatieven. Voor het transfereren van grote bestanden is FreeEIM populair in de bedrijven. Bij portaal Sina.com kan met de laatste versie van UC-messaging een groep tot 1000 gevormd worden die diverse platformen gebruiken als Microsoft Messenger, Yahoo Messenger, GTalk…
De grootste IM-programma’s blijven QQ en MSN. MSN richt zich vooral op corporate gebruikers. QQ covert zowat iedereen en tijdens het uitvallen van MSN steeg het QQ-verkeer zo mogelijk nog. QQ heeft meer functies, meer diensten met toegevoegde waarde en meer aantrekkelijke skins, aldus Cao, die niet vermeldde dat de politie er een grotere greep op heeft. Nu heeft Microsoft ook zijn traditionele ‘instant messenger’ aangepast en meer functies gegeven. Dit neemt niet weg dat de Chinezen zullen blijven verschillende softwares gebruiken.
Bron: Global Times
Lees ook achtergrondartikel Taobao
dossier ICT, sectie internetdiensten