Enkel in 2022 hebben Chengdu en Chongqing 188 miljard yuan gespendeerd aan 160 grote projecten die hun economische cirkel verder uitbouwen. Op infrastructuur ligt een grote klemtoon met transport en energie, maar ook het maakwerk en de leveranciersketens worden op elkaar afgestemd. Beide plannen tevens een wetenschapsstad.
Op 28 november werd de bouw aangevat van de middellijn van de SST tussen Chengdu en Chongqing. Daardoor zal de reistijd tussen de twee steden worden teruggebracht tot slechts 50 minuten. Het gaat om één van de 160 grote projecten waarin Chongqing en Chengdu van plan zijn 188 miljard yuan in te investeren. Transport was altijd voor de twee een prioriteit bij hun integratie. Naast verschillende hogesnelheidslijnen die in aanbouw zijn, heeft het aantal interprovinciale snelwegen tussen Sichuan en Chongqing 20 bereikt en krijgt in het gebied ook een luchthavencluster van wereldklasse vorm.
In de energiesector bedroeg de productie van de aardgas megaproductiebasis in Sichuan-Chongqing tijdens het eerste semester meer dan 32 miljard m³. Het Sichuan-Chongqing 1000kV UHV AC-project en de gaspijpleiding Zuid Sichuan-West Chongqing vorderen voorspoedig.
Ondertussen realiseren de industrieën van Sichuan en Chongqing integratie en promotie. ‘Van onze 95 kernleveranciers komen er 12 uit Chongqing, wat onze risico’s en kosten effectief heeft verlaagd’, aldus Li Zhiqiang, hoofd van de productieafdeling van FAW-Volkswagen te Chengdu. Li argumenteert dat Chongqing ook voor het bedrijf een belangrijk logistiek verdeelcentrum is dank zij de verschillende vervoerswijzen waarbij de Jangtse met de zee verbindt.
Om de transformatie en upgrading van hun industrieën, zoals auto’s en elektronica, te bevorderen, hebben Sichuan en Chongqing een speciaal kantoor opgericht om gezamenlijk een informatieplatform voor vraag en aanbod van industriële ketens te bouwen, buitenlandse investeringen aan te trekken en industriële samenwerkingszones te bouwen
Diepgaander hebben Sichuan en Chongqing de handen ineen geslagen om een ‘wetenschapsstad’ in west China te bouwen, gericht op het oplossen van de tekortkomingen van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek en innovatie en het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek naar grote technische problemen.
In september werd officieel het grootstedelijk Chongqing ontwikkelingsplan bekend gemaakt en de Sichuan stad Guang’an maakt deel uit van het plan. Onderdirecteur Zhu Jiang van de Chongqing Ontwikkelings- en Hervormingscommissie stelt vast dat het plan de administratieve barrières heeft weggenomen, wat een doorbraak is op het gebied van planning, beleidscoördinatie, gezamenlijke innovatie en gezamenlijk bouwen en delen. Hij hoopt ervaring te kunnen opdoen voor de ontwikkeling van de provincieoverschrijdende stedelijke agglomeratie en grootstedelijk gebied.
Bron: China Daily