In mei 2015 begon China aan het ambitieus plan ‘Made in China 2025’ om op 10 jaar tijd de leidende technologisch leidende landen bij te benen. Niettegenstaande de VS sinds de eerste regering Trump en de regering Biden voortdurend hindernissen opwierpen, blijken de hoofddoelstellingen nu na 10 jaar grotendeels gehaald en is China bijgebeend.

Toen het plan in 2015 werd opgesteld, waren de meeste auto’s op de Chinese wegen van westerse makelij en werd het luchtruim volledig gedomineerd door vliegtuigen van Boeing of Airbus. Veel Chinese fabrieken konden niet werken zonder geïmporteerde gereedschapsmachines. Chips, besturingssystemen en software in computers en mobiele telefoons waren meestal afkomstig uit de VS. Zelfs de databanken die financiële instellingen gebruikten waren afhankelijk van multinationals voor codering en onderhoud. In die tijd stond China onderaan de wereldwijde industriële waardeketen en produceerde het vooral goedkope en minder technologisch ontwikkelde producten.
Doel
‘Made in China 2025’ (MIC 2025) wilde daar verandering in brengen door de Chinese verwerkende industrie in staat te stellen om door wetenschappelijke en technologische vooruitgang hoogwaardige, hightech en hoogwaardige producten te produceren. De belangrijkste doelstelling van het ‘Made in China 2025’ programma was om cruciale technologieën te identificeren zoals AI, 5G, lucht- en ruimtevaart, halfgeleiders, elektrische voertuigen en biotechnologie, deze technologieën in te voeren met de hulp van nationale kampioenen, het marktaandeel in China zelf veilig te stellen en uiteindelijk wereldwijd buitenlandse markten te veroveren. De doelstellingen beoogden ook het verhogen van de Chinese inhoud van cruciale grondstoffen tot 40% in 2020 en 70% in 2025.
Het Center for Strategic and International Studies in Washington beschreef MIC 2025 als een ‘initiatief om de Chinese industrie alomvattend te upgraden’, dat rechtstreeks is geïnspireerd door de Duitse Industrie 4. 0-strategie. Sectoren die integraal deel uitmaken van MIC 2025 zijn onder meer ruimtevaart, biotechnologie, informatietechnologie, slimme fabricage, maritieme techniek, geavanceerde spoorwegen, elektrische voertuigen, elektrische apparatuur, nieuwe materialen, biogeneeskunde, landbouwmachines en -apparatuur, farmaceutische producten en roboticaproductie waarvan er veel door buitenlandse bedrijven werden gedomineerd.
Tegenkanting en steun
Vanaf 2018 probeerde de toenmalige VS president Donald Trump het plan van China te dwarsbomen door een handelsoorlog te ontketenen. De Amerikaanse regering legde Chinese hightechbedrijven sancties op, voerde hoge tarieven in en voerde een landelijk onderzoek uit naar wetenschappers die met China samenwerken. Nadat Joe Biden in 2021 het roer als president overnam, ging hij nog een stap verder door China maatregelen op te leggen zoals een verbod om geavanceerde chips uit te voeren. Sindsdien heeft de Chinese regering zich onthouden van het publiekelijk bespreken van het ‘Made in China 2025’-plan en werd materiaal daarover van haar websites verwijderd.
2018 heeft de Chinese regering ongeveer 300 miljard dollar geïnvesteerd in de verwezenlijking van het industriële plan en in de nasleep van de COVID-19 pandemie nog minstens 1,4 biljoen dollar extra. De steunmaatregelen van de overheid bestonden uit een combinatie van beleidsondersteuning van bovenaf, fiscale steun in de vorm van belastingverlagingen, toewijzing van middelen voor fundamenteel onderzoek en stimulering van talent. Staatssteun speelde vooral een cruciale rol in de begindagen van het initiatief, maar de particuliere sector speelde later een grotere rol met technologische doorbraken die tot een hogere productiviteit leidden.
86% doelen bereikt

Op basis van officiële boeken die tien jaar geleden zijn gepubliceerd en andere gezaghebbende bronnen heeft The China Morning Post meer dan 260 doeleinden verzameld die in het kader van het plan werden voorgesteld. Deze doeleinden omvatten 10 belangrijke gebieden, waarvan vele betrekking hebben op zeer gespecialiseerde en complexe technologieën. De analyse bevestigt dat meer dan 86 % van deze doelen is bereikt of dit jaar zullen worden voltooid. Ondertussen zijn sommige doeleinden zoals elektrische voertuigen (EV) en de productie van hernieuwbare energie, ruimschoots overtroffen.
Door het ‘Made in China 2025’ plan hebben zich ingrijpende veranderingen in de Chinese samenleving voorgedaan: het aantal gekochte elektrische voertuigen is nu groter dan het aantal voertuigen dat op fossiele brandstoffen rijdt, waarbij de populairste van lokale merken zijn; het in China geproduceerde passagiersvliegtuig C919 is begonnen op enkele van de drukste routes te vliegen; 5G-technologie is tot in Tibet verspreid en treinreizigers kunnen genieten van snel internet zelfs wanneer ze door tunnels reizen; China heeft meer slimme fabrieken en geautomatiseerde terminals dan welk ander land ook; hoogwaardige telefoons die gebruik maken van binnenlandse chips en besturingssystemen zijn bestsellers geworden; en de productiecapaciteit van Chinese scheepswerven heeft die van de Verenigde Staten met meer dan 200 keer overtroffen.
Een van de gebieden waar China de meeste tegenwerking heeft ondervonden, is de IT-sector. De VS en hun bondgenoten verhinderen niet enkel dat Chinese bedrijven toegang krijgen tot geavanceerde chiptechnologie, maar bemoeilijken ook de toegang tot Europese en Amerikaanse markten voor in China geproduceerde telecommunicatieproducten zoals 5G-basisstations. Desondanks heeft China de meeste doeleinden bereikt op het gebied van geïntegreerde schakelingen, communicatieapparatuur, besturingssystemen, industriële software en slimme fabricage. Chinese bedrijven kunnen nu hoogwaardige producten produceren waaronder servers, desktop CPU’s, solid-state drives, high-speed glasvezel, industriële besturingssystemen en big data systemen. Sommige van deze producten hebben een aanzienlijk marktaandeel veroverd. Tegenwoordig zijn Chinese smartphones met AI-functies zeer concurrentieel en gewild bij kopers.

In de wereld van EV’s vonden de technologisch geavanceerde Chinese voertuigen gretig aftrek bij wereldwijde consumenten, waardoor China vorig jaar Japan voorbijstreefde als ’s werelds grootste auto-exporteur. Zelfs de Chinese regering had de snelle groei van de vraag naar elektrische voertuigen niet voorzien. Volgens de doelstellingen van ‘Made in China 2025’ zou de jaarlijkse verkoop van EV’s 3 miljoen moeten bedragen, maar Chinese autofabrikanten verkochten er bijna 10 miljoen, waarbij alleen al BYD de 3 miljoen overschreed. Chinese elektrische en slimme voertuigen zijn enkel alleen qua prijs concurrentieel, maar lopen ook technologisch voor op hun concurrenten.
Chinese wetenschappers en ingenieurs hebben ’s werelds meest efficiënte en schone kolengestookte opwekkingseenheden ontwikkeld evenals een nieuwe generatie kernenergietechnologieën, waaronder gasgekoelde reactoren op hoge temperatuur, natriumgekoelde snelle neutronenreactoren en thoriumreactoren. Ze hebben ook ’s werelds krachtigste waterkrachtcentrales, de meest efficiënte zonnecentrales, de krachtigste windturbines en het meest geavanceerde, grootschalige langeafstandstransmissie- en distributienetwerk gecreëerd.
Raketten mogen van de VS geen Amerikaanse chips, onderdelen of technologie gebruiken, noch mogen niet-westerse satellieten die Amerikaanse technologie gebruiken in China worden gelanceerd. NASA-wetenschappers mogen volgens de wet evenmin communiceren met hun Chinese collega’s. Dit kwam er op neer dat Chinese wetenschappers en ingenieurs puur op hun eigen inspanningen moesten vertrouwen en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Bijna alle doelen werden bereikt waaronder de verkenning van de landing op Mars, het wereldwijde satellietnavigatiesysteem BeiDou, een ruimtestation dat permanent bemand wordt, de landing op de verre kant van de maan en de bouw van ’s werelds grootste commerciële satellietnetwerk voor aardobservatie.
Technologische vooruitgang heeft ook China’s landbouwproductie aanzienlijk verhoogd. Ondanks beperkte landbouwgrond produceert China meer dan de helft van alle groenten ter wereld, dankzij het gebruik van drones, automatische zaaimachines en biotechnologie. Bovendien is China nu de grootste scheepsbouwnatie ter wereld in staat om alle soorten civiele en militaire schepen te produceren, waarbij de meeste belangrijke apparatuur zelf wordt gemaakt

Chinese bedrijven kunnen onafhankelijk ’s werelds meest geavanceerde supergeleidende magnetische resonantiesysteem ontwerpen en produceren, dat een magnetisch veld van 5 tesla kan genereren, 70 % hoger dan het geplande doel. De prijs is slechts een tiende van vergelijkbare westerse producten, waardoor de kosten van ziekenhuisonderzoeken voor Chinese patiënten die een MRI nodig hebben aanzienlijk dalen. Medicijnen tegen kanker die zijn ontwikkeld door Chinese bedrijven, beginnen hun weg te vinden naar de westerse markten, met prijzen die slechts een fractie zijn van westerse farmaceutische bedrijven. Op het gebied van robotica, landbouwapparatuur, biofarmaceutische producten en maritieme techniek zijn alle gestelde doelen bereikt, aldus nog de South China Morning Post.
Niet bereikt
Tot de nog niet bereikte doelen van de sector behoren ook elektriciteitscentrales met gasturbines op ultrahoge druk en een nucleaire drukwaterreactor van 2 gigawatt. Andere onbereikte doelen zijn geavanceerde fotolithografietechnologie die wordt gebruikt bij de productie van schakelingen, intercontinentale passagiersvliegtuigen en breedbandinternet satellietnetwerken. De Chinese regering heeft echter een ander ambitieus plan voorgesteld om ‘nieuwe productiekrachten’ te ontwikkelen, dat wordt gezien als een voortzetting van het ‘Made in China 2025’-initiatief.
Op het gebied van fotolithografietechnologie heeft Huawei dubbele of meervoudige belichtingsprocessen gerealiseerd voor de productie van high-end chips. China heeft de meest geavanceerde EUV-fotolithografietechnologie echter nog niet geïndustrialiseerd, dus dit doel is nog niet volledig bereikt. Het doel van autonome meet- en detectieapparatuur is evenmin bereikt. Volgens de laatste industriële gegevens zijn de meeste slimme meters en online compositieanalyseapparatuur op de Chinese markt nog steeds van buitenlandse merken. Daar wordt echter een mouw aangepast door de oprichting van een nationaal innovatiecentrum voor niet-destructief onderzoek met geavanceerde apparatuur gericht op de ontwikkeling van slimme inspectietechnologieën ter ondersteuning van de slimme productiesector. Tot de nog niet bereikte doelen van de sector behoren nog apparatuur voor het opwekken van elektriciteit met ultrahoge gasturbines en een nucleaire drukwaterreactor van 2 gigawatt. De sector met de laagste ‘Made in China 2025’-voltooiingsratio is die van de nieuwe materialen, die nu ‘slechts’ 75 % bedraagt.
Omgekeerd effect

In oktober 2024 publiceerde Bloomberg een artikel getiteld “US Efforts to Contain Xi’s Push for Tech Supremacy Are Faltering ‘ en gaf aan dat China’s ’Made in China 2025”-initiatief grotendeels geslaagd is met China dat een leiderschapspositie heeft bereikt in vijf van de 13 sleuteltechnologieën, waaronder hogesnelheidsspoor, grafeen, onbemande luchtvaartuigen, zonnepanelen en elektrische voertuigen en lithiumbatterijen en snelle vooruitgang boekt in zeven andere.
De Financial Times merkt op dat de Amerikaanse chips boycotacties het omgekeerde effect hebben gehad: door Huawei te sanctioneren en het bedrijf af te snijden van geavanceerde Amerikaanse chips is het bedrijf echter de grootste aanjager geworden van de technologische zelfvoorziening die de VS wilde voorkomen. Het Huawei chipfiliaal kan nu AI-chips produceren die vergelijkbaar zijn met deze van Nvidia en de zgn ‘opbrengstgraad’ (% gefabriceerde foutloze chips) werd van 20 % tot 40% gebracht, zowat het gemiddelde in de sector.
Qua chiparchitectuur zetten China en Hongkong volledig in op het alternatief open-source RISC-V model tegenover de gesloten modellen van Arm, Intel, Nvidia en andere westerse bedrijven die onderworpen zijn aan de Amerikaanse exportcontroles. Een alliantie van 11 Chinese chipbedrijven heeft er zich toe verenigd. China is al goed voor ongeveer 50% van de RISC-V kern zendingsvolumes. Of de alliantie een gelijkaardige omwenteling in de chipsector kan te weeg brengen als Deepseek in het AI-wereldje is zeer de vraag. Daaraan is alvast Alibaba aardig bezig met zijn XuanTie C930 processor die gericht is op krachtige computertoepassingen waaronder datacenterservers en autonome voertuigen en die deze maand aan klanten wordt geleverd. Ook andere chipbedrijven boeken successen. Geheugenchips producent ChangXin Memory Technologies (CXMT) verwerft marktaandeel ten koste van de Koreaanse concurrenten en Huawei werkt naar verluidt samen met de Wuhan Xinxin Semiconductor Manufacturing aan de ontwikkeling van chips met een hoge bandbreedte geheugen (HBM) omdat deze een onmisbaar onderdeel zijn geworden van de computerinfrastructuur die wordt gebruikt voor AI-projecten.
Overigens gaat geen week voorbij of Chinese wetenschappers maken nieuwe doorbraken bij het vervaardigen van chips. Tsinghua wetenschappers verkondigden recent in Nature ’s werelds eerste volledig optische AI chip de Taichi-2 chip te hebben vervaardigd. Een onderzoeksteam van Peking University beweert een zelfontworpen chip op basis van bismut vervaardigd te hebben die 40 % sneller kan werken dan de geavanceerde 3-nanometer siliciumchips van Intel en TSMC waarbij 10 % minder energie wordt verbruikt. Een onderzoeksteam van Fudan University ’s School of Information Science and Technology heeft een silicium fotonische geïntegreerde multiplexer chip ontwikkeld die optische datatransmissie met ultrahoge capaciteit op de chip mogelijk maakt.
Een panel in het VS-Congres waarschuwde in februari dat de VS achterop dreigen te raken nu China onverwachte vooruitgang boekt op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en humanoïde robotica. ‘Beijing heeft de mythe onderuit gehaald die een paar jaar geleden in Washington heerste dat China niet kan innoveren en dat het alleen maar technologie kan lenen en stelen’, zegt managing director Liza Tobin bij Garnaut Global. ‘We lopen het risico de volgende industriële revolutie te verliezen, die zich ontvouwt als AI samenkomt met fysieke industrie om te vormen’ voegde Tobin eraan toe. In een schriftelijke getuigenis verklaarde Cheung van China Studies bij de Jamestown Foundation daarnzaast verder ‘China’s AI- en robotica-ecosysteem heeft een aanzienlijke groei doorgemaakt met grote bedrijven die innovatie in humanoïde robotica en belichaamde intelligentie stimuleren. Deze bedrijven zijn pioniers op het gebied van robot hardware, AI-integratie en industriële automatisering en positioneren China als leider in de volgende generatie intelligente robotica.’
Toekomst

Mensrobots zullen naar verwachting de volgende baanbrekende innovatie worden, na computers, smartphones en nieuwe-energievoertuigen. ‘Ze zullen de menselijke productie en levensstijl ingrijpend veranderen en de wereldwijde industrie een nieuwe vorm geven’, aldus het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie. Mensrobots bevinden zich op het snijvlak van kunstmatige intelligentie (AI), geavanceerde productie en belichaamde intelligentie, gebieden die cruciaal zijn voor China’s technologisch streven. China’s productiecapaciteit vormt al een ‘existentiële bedreiging’ voor de VS op het gebied van robotica, waarschuwt een recent trapport van het VS-onderzoeksbureau SemiAnalysis. Het aandeel van Chinese fabrikanten in ’s werelds grootste robotica-markt nadert de 50 % , tegenover 30 % in 2020 en China neemt nu ook het hogere marktsegment in. Bovendien is het bouwen van een robotarm door het Deense bedrijf Universal Robots in de VS ongeveer twee keer zo duur als het maken van een robotarm in China... Verschillende Chinese lokale besturen hebben overigens innovatiecentra voor mensrobots opgezet en deze zullen worden verbonden in een natiewijd netwerk.
Omdat al veel over Deepseek is geschreven, beperken we ons tot de huidige toestand van AI in China en de voorspelling van de toestand in 2030 volgens CEO Kjeld Friis Munkholm bij Munkholm & Zhang Consulting. China versnelt zijn positie als ’s werelds leidende AI-grootmacht, gedreven door ongekende vooruitgang in AI-infrastructuur, supercomputers, industriële automatisering, leiderschap op het gebied van regelgeving en wereldwijde AI-diplomatie. Nu AI de ruggengraat gaat vormen van de Chinese digitale economie, militaire strategie en geopolitieke invloed, houdt China niet alleen gelijke tred met de AI-ontwikkeling, maar bepaalt het land ook de wereldwijde AI-agenda. In 2030 zal China volledige AI-zelfredzaamheid hebben bereikt, waarbij AI is ingebed in elke belangrijke sector en de productiviteit, duurzaamheid, economische groei en wereldwijde handel optimaliseert. Als strategisch leider in AI-gedreven innovatie, bestuur en samenwerking positioneert China zich als de dominante kracht in de AI-gedreven wereldorde.
Kortom het technologisch bijbenen van China is klaar om verdere stappen voorwaarts te zetten en zelfs een trendsetter te worden. Inzake digitalisering streeft China meer bepaald naar de integratie van 5G, AI, cloud computing, IoT, Beidou-gps, big data en robots en vormt daarmee geïntegreerde modellen per sociaal-economische sector. Bedoeling is om per sector een scenario uit te werken dat bijvoorbeeld in het geval van de ziekenhuissector start met de inschrijving van de patiënt en voorts via de consultatie en diagnose gaat over de opname, het verblijf, de resultaten en het ontslag. Bij de digitalisering van slimme fabrieken spelen IoT-sensoren, de cloud en inspectierobots een belangrijke rol bij het opstellen van de scenario’s. Qua slimme steden loopt de integratie inhoudelijk van het riolenstelsel en de vuilnisophaling en verwerking over de diverse transportmodi tot en met politie en veiligheid. Verwacht kan worden dat wanneer de geïntegreerde scenario’s voor de sectoren klaar zijn, ze ook aan het buitenland ter beschikking zullen worden gesteld.
Bronnen: SCMP, Asia Times, Wikipedia, FT,
Kjeld Friis Munkholm, LinkedIn, China’s AI Roadmap 2025-2030
Chinasquare tags: AI, chips, DeepSeek VS-China