China binnen 10 jaar leider op automarkt

Een Chinees bedrijf heeft in stilte een overnamebod op Fiat Chrysler uitgebracht . Eerder verwierven Chinese bedrijven al Volvo en een aandeel in PSA( Peugeot-Citroën). Het Chinese leiderschap moet echter komen van voertuigen met nieuwe energietechnologie en verregaande automatisering.

automarkt

Li Zengwen, a development engineer at Changan Automobile


Automotive News meldt dat een Chinees bedrijf Fiat Chrysler wil overnemen. Fiat heeft als bijkomende merken Alfa Romeo en Maserati, en Chrysler heeft het in China succesvolle Jeep, plus Dodge en RAM. Het bod is geweigerd maar er zijn geruchten dat nog verschillende andere Chinese bedrijven interesse tonen. Er wordt speciaal gekeken naar Guangzhou Automotive Corp (GAC) dat al twee joint-ventures heeft voor de bouw van Jeep in China.
De bedrijfsleiding van Fiat Chrysler zoekt al een tijdje tevergeefs naar een Westerse partner om de nodige grootte voor de wereldwijde concurrentie te bereiken; gesprekken met General Motors en Volkswagen liepen op niets uit. De vraag is hoe de Amerikaanse regering op een Chinese overname zou reageren. Het virtueel failliete Chrysler werd in 2009 met overheidsgeld gered en daarna klaargestoomd als bruid voor Fiat.
Wel al rond is de overname in juli van de Europese GM-merken Opel en Vauxhall door het Franse PSA (Peugeot-Citroën), dat daarmee de tweede Europese constructeur wordt. Nog maar enkele jaren geleden was PSA zelf noodlijdend en was het blij dat het Chinese staatsbedrijf Dongfeng 13 % nieuw kapitaal wilde inbrengen; Dongfeng is nu de grootste aandeelhouder en heeft 20% van de stemrechten van PSA, dus ook indirect van Opel en Vauxhall.
Eerder werd  Volvo door het noodlijdende Ford aan het Chinese privébedrijf Geely verkocht. Sindsdien verkoopt Volvo meer wagens dan ooit voordien.
De Chinese automarkt is de grootste ter wereld en winstgevend voor de buitenlandse merken die grote delen van de markt in handen hebben. Door zich in te kopen bij buitenlandse merken verzekert China zich van een deel van de winst. Het kan ook de geavanceerde technologie van die merken voor productie in China invoeren.

Eigen innovatie

Toch is dit niet de belangrijkste manier om leider van de autosector te worden. China mikt op revolutionaire technologische vooruitgang waarvan het zelf de voorhoede wil zijn. Dat blijkt uit een gezamenlijke richtlijn van het ministerie voor Industrie en Informatica, de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervormingen en het ministerie van Wetenschap en Technologie, die dit jaar in april verscheen.
Volgens die richtlijn moet China een eigen autosector uitbouwen die zal focussen op elektrische en via het internet verbonden voertuigen, die binnen 10 jaar wereldleider is.
In 2025 zullen er twee miljoen elektrische, plug-in hybriden en voertuigen op brandstofcellen verkocht worden, goed voor 20% van alle autoverkopen.
In 2020 zijn de helft van de verkochte wagens uitgerust met een automatische bijsturing en rudimentaire systemen om zonder chauffeur te kunnen rijden. In 2025 loopt dat op tot 80%.
Om de innovatie te ondersteunen zal China meer onderzoek doen naar nieuwe energie en slimme voertuigen, en autoconstructeurs aanmoedigen om samen te werken met internetbedrijven.
Sinds 2005 is China al de grootste markt voor nieuwe energie. In 2016 zijn meer dan een half miljoen voertuigen met nieuwe energie verkocht ; in totaal rijden er al meer dan één miljoen rond. Bloomberg schat dat in 2021 liefst 65% van alle productiecapaciteit voor batterijen in China zal staan. Europa zal het moeten doen met 5%, vooral in Duitsland.
BYD, het Chinese bedrijf dat aanvankelijk de bestelling van elektrische bussen voor de luchthaven Zaventem kreeg, is de wereldleider in elektrische voertuigen. Het produceert al elektrische bussen sinds 2010. Tegen 2020-22 wil het hybride voertuigen verkopen aan 200 Chinese steden. Vanaf 2020 gaat het automatische rijbijstand aanbieden, met onder meer een programma om voetgangers te vermijden. De volgende stap, slimme voertuigen die voortdurend in real time met elkaar informatie uitwisselen, hangt niet alleen van het voertuig af maar vooral van de infrastructuur en het 5G netwerk.
Telecommunicatiebedrijven zoals Tencent en Huawei hebben al in de autosector geïnvesteerd en kunnen de evolutie naar slimme voertuigen ondersteunen. Volgens een Chinese expert is het de bedoeling dat voertuigen veranderen van transportmiddelen in grote slimme mobiele terminals. De huidige boom van de deelfietsen kan veel kennis opleveren voor het succesvol gebruiken van geavanceerde gps-technologie.
Changan Automobile uit Chongqing gaat over een periode van 10 jaar voor 21 miljard yuan investeren en het aantal onderzoekers opdrijven van 600 naar 2.000. Het heeft nu al onderzoekscentra in China, de VS, Groot-Brittanië, Italië en Japan. Het wil al vanaf 2020 gesofistikeerde automatisch bestuurde auto’s op de markt brengen.
Bronnen: China Daily, Financial Times, De Tijd, USAtoday, Economiematin.fr

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *