China dwingt e-fietsfabrikanten batterijen te recycleren

Wegens toenemende veiligheids- en vervuilingsrisico’s willen de regelgevende instanties dat e-fietsfabrikanten de kosten voor het inzamelen van accu’s op zich nemen. Ook bedrijven uit de deeleconomie waarvan het personeel zich met de e-fiets verplaatst, worden verantwoordelijk voor wat gebeurt met de batterijen.

Koerier plaatst batterij Foto Sixth Tone Disclaimer

Nu de bezorgdheid over de veiligheids- en milieurisico’s van de sector toeneemt, wil China dat e-fietsfabrikanten een grotere rol gaan spelen in het recycleren van lithium-ionbatterijen. Volgens de ontwerpverordeningen die het ministerie van industrie en informatietechnologie op 18 december heeft uitgegeven, dragen e-fietsfabrikanten de ‘hoofdverantwoordelijkheid’ voor het waarborgen van de juiste recyclage van lithiumbatterijen, inclusief het inzamelen van gebruikte batterijen en het overhandigen ervan aan erkende recyclagebedrijven. Men moedigt fabrikanten eveneens aan om inruilprogramma’s, kortingen en subsidies aan te bieden om verbruikers te motiveren hun gebruikte lithiumbatterijen in te leveren.

Er rijden naar schatting 400 miljoen e-fietsen op de Chinese wegen, bijna één voor elke drie personen.-Een gebrek aan recyclinginfrastructuur heeft echter problemen veroorzaakt van chemische vervuiling tot dodelijke explosies. Op dit moment komen veel afgedankte accu’s terecht bij ongereguleerde individuele recycleerders, meldde Caixin. Deze bedrijven ontmantelen vaak batterijen om ze door te verkopen of opnieuw te gebruiken in tweedehandsproducten, praktijken die men in verband brengt met branden en explosies.

Fietskerkhof Foto SCMP Disclaimer

Verantwoordelijkheid van hele e-fietssector

Fabrikanten zullen verantwoordelijk worden voor het opzetten van aangeduide inzamelpunten en het overdragen van de gebruikte batterijen aan officieel erkende recycleerders. Caixin citeerde een insider die suggereerde dat e-fietsfabrikanten recyclagediensten kunnen toevoegen aan hun bestaande verkooppunten, in plaats van de kosten te dragen van de bouw van een volledig batterij-inzamelnetwerk.
De verordeningen vereisen dat naast de e-fietsfabrikanten ook voedselleveranciers, deelfietsexploitanten en batterijverhuurbedrijven de batterijrecyclage voor hun organisaties beheren. Op dit moment is ongeveer 20% van de e-fietsen in China uitgerust met lithiumbatterijen, voornamelijk batterijen die men gebruikt in de koeriers- en voedselbezorgingsindustrie. Deze accu’s wegen licht, zijn duurzaam en gaan lang mee, maar geven ook meer aanleiding tot veiligheidsincidenten dan loodzuuraccu’s. Volgens gegevens van de National Fire and Rescue Administration waren lithiumaccu’s betrokken bij 81,1% van de branden op e-fietsen die in oktober werden veroorzaakt door defecte accu’s.

De ontwerpverordeningen maken deel uit van een bredere aanpak van de veiligheid van e-fietsen, waarbij lithiumaccu’s een belangrijk aandachtspunt zijn geworden. Op 30 april startte het ministerie een door de overheid goedgekeurde lijst met een voorkeursbeleid voor gekwalificeerde e-fietsfabrikanten. Op 1 november werden nieuwe veiligheidseisen van kracht voor lithiumbatterijen in e-fietsen. Beide documenten hebben betrekking op de recyclage van batterijen, maar er ontbraken gedetailleerde implementatiemaatregelen. Ondertussen introduceerde het ministerie van handel op 24 augustus China’s allereerste inruilbeleid voor e-fietsen. De overheid biedt subsidies om gebruikers aan te moedigen oude lithium-ion e-fietsen in te ruilen voor veiligere maar minder efficiënte modellen met loodzuurbatterijen.

Bron en foto: Sixth Tone Disclaimer