Er wordt verwacht dat in 2010 één derde van de stadsbussen wereldwijd zal verkocht worden in China. Dan beschikt het land over 630.000 bussen om tegemoet te komen aan het transport van 630 miljoen stedelingen. Ook inzake stadsbussen staat China vooraan in het streven om minder afhankelijk te zijn van petroleum en stuurt het aan om elektrisch te gaan.
Hoewel maar 45 % van de Chinezen in de stad leven, is China’s stadsbevolking reeds dubbel zo groot als de Amerikaanse bevolking. Autobussen maken 70 % uit van het transport, terwijl metro en taxi’s de overige 30 % uitmaken. In 2007 vervoerden 340.000 autobussen 554 miljoen passagiers, terwijl dat aantal in Noord-Amerika 65 miljoen bedraagt. Volgend jaar moet China 630.000 bussen hebben voor 630 miljoen stedelingen. Bij de producenten staan ‘Zhengzhou Yutong Bus’ en ‘Anhui Ankai Automobile’ vooraan: de firma uit Zhengzhou komt onmiddellijk na Daimler Chrysler, Hyundai, Tata en Fiat. Volgend jaar staat China in voor één derde van ‘s werelds busverkoop en zal het ook inzake busexport dominant worden.
Zoals bekend leidt China ook inzake koolstofuitstoot. De Chinese regering steunt dan ook ten volle de overschakeling naar bussen op basis van alternatieve energievormen. Tijdens de Olympische Spelen werden 50 elektrische bussen (op lithium-ionbatterijen) gebruikt. Bij de Expo 2010 in Shanghai zullen 500 zero-uitlaatvoertuigen ingezet worden (elektriciteit en waterstof) om de bezoekers te vervoeren. Tezelfdertijd zullen 4000 hybride bussen worden ingezet. Dit jaar lanceerde China het initiatief “10 steden x 1000 bussen” om bussen op alternatieve energie te promoten. Het initiatief voorziet dat op 3 tot 4 jaar tijd 10 grote steden 1000 alternatieve voertuigen in gebruik nemen. Dit plan impliceert dat de openbare diensten eveneens 60.000 voertuigen op alternatieve energie aanwenden. Op die manier hoopt China dat tegen 2012 10 % van de voeruigen rijdt op basis van alternatieve energie.
Elektrische voertuigen zijn het meest belovend. Hoewel dit type reeds enkele decennia bestaat, zal de komende generatie een nieuwe batterijtechnologie gebruiken die de voertuigen concurrentieel maakt met de diesels die nu in omloop zijn. Elektrische bussen vibreren minder, veroorzaken minder uitstoot en geluid, zijn efficiënter en zouden ook minder kosten, berekend over de levenstijd van een voertuig. Toch zijn er ook nog drempels voor een brede toepassing. Er zijn grotere investeringen nodig om de infrastructuur voor het herladenen de elektriciteitslijnen voor de dagelijkse werking te ontwikkelen. Verschillende types gebruiken ook verschillende types van infrastructuur. Binnen de diverse categorieën elektrische bussen die vandaag in werking zijn, gebruiken de hybride-elektrische voertuigen litium-ionbatterijen en trolleybussen gebruiken het elektriciteitsnet via bedrading bovenaan. Door het gebrek aan herlaadinfrastructuur en de limieten aan de snelheid rijden deze op de litium-ionbatterijen tijdens de dag en laden ze op tijdens de nacht. ‘Ultracapacitor’-voertuigen zijn een nieuw bustype die herlaadstations bovenaan het net aan haltes gebruiken om op te laden. De voertuigen zingen het niet lang uit tussen de herladingen, maar de herladingen zelf kunnen wel vrij snel plaatsvinden.
Leidende producenten in de hybride-elektrische bustechnologie zijn ‘Zhengzhou Yutong Bus’ en ‘Xiamen King Long United Automotive’. Yutong claimt dat haar nieuwste technologie 15 à 20 % goedkoper is dan traditionele tegenhangers. ‘Xiamen King Long’ met partner ‘Dongfeng Electric cars’ heeft een pilootproject in Wuhan. ‘Zhongtong Bus & Holding’, ‘Anhui Ankai Automobile’ en ‘First Automobile Works (FAW) Group‘ leiden in de ontwikkeling van elektrische bussen met batterijen. Zhongtong heeft 3 volledig elektrische modellen en 6 hybride-elektrische: één model kan 250 km rijden zonder een heroplading. Zhongtong zal ook 200 à 300 exemplaren leveren voor de ’10×1000’-actie. Ankai Automobile’s volledig elektrisch aangedreven busmodel is van de zgn. ‘derde generatie’, en kan 200 kilometer aan zonder herladen, maar de herlading duurt vier uur. ‘FAW Bus and Coach’ heeft een partnership met ‘Tongkun New Energy’ om een nieuwe lijn te ontwikkelen van bussen die 300 km ver kunnen rijden en in 20 minuten heropgeladen zijn. ‘Shanghai Sunwin’ ontwikkelt dan weer ‘ultracapacitor’-bussen die herlaadstations gebruiken aan stopplaatsen. Zij mogen samen met SAIC (‘Shanghai Automotive Industry Corporation) produceren voor de Expo 2010.
De ‘China Lithium Energy Investment Group’ en ‘Dongfeng Motor Corp’ hebben een productielijn die elektrische bussen levert met 200 lithiumbatterijen en die 200 km ver kunnen rijden. De kost van deze trip bedraagt momenteel één miljoen yuan, terwijl dit met een traditionele bus maar 600.000 yuan kost, vertelt Wang Bin, vicevoorzitter van China Lithium Energy. Momenteel geeft de regering hierop wel een toelage van 500.000 yuan, zodat deze subsidie het pilootproject goedkoper maakt. De productielijn levert 100 elektrische bussen per maand. Het doel van de regering is dat er vanaf 2011 jaarlijks 500.000 elektrische auto’s en bussen worden geproduceerd. China staat daarmee in de frontlijn.
Nog deze week maakte de SAIC bekend dat de groep dit jaar en gedurende de komende 2 jaar 6 miljard yuan zal investeren in research en productie van auto’s op basis van nieuwe energie. Tegen volgend jaar wil de groep een model op de markt brengen dat 30 % energie bespaart en het doel is tegen 2012 een model dat de helft bespaart. De trend is niet meer tegen te houden.
Bron: Asia Times
Zie ook CCTV video met minister over het aanmoedigen van schone voertuigen