China-Europa vrachttreinen bedienen 25 landen

Na 10 jaar zijderoutes doen de China-Europa vrachttreinen 200 steden aan in 25 Europese landen. Ze hebben de voorbije 10 jaar 78.000 reizen gemaakt en in 7,4 miljoen containers voor 340 $ miljard goederen vervoerd.

Trein uit Duisburg komt aan in Xian Foto Xinhua Disclaimer

De China-Europa vrachttreinen zijn een vlaggenschip en een monumentaal merk geworden van de nieuwe zijderoutes. ‘Goederentreinen tussen China en Europa hebben de handelsafstand verkort, de efficiëntie van de verzending vergroot en meer mogelijkheden gecreëerd voor de toewijzing van hulpbronnen aan alle economieën langs het netwerk’ zegt onderdirecteur Bai Ming bij het onderzoeksinstituut van de Chinese Academy of International Trade and Economic Cooperation. De vrachttreinen bereiken nu meer dan 200 steden in 25 landen in Europa en meer dan 100 steden in Azië, aldus BuZa woordvoerder Wang Bin. Zo hebben ze 78.000 reizen gemaakt en voor 340 $ miljard vracht verstuurd in 7,4 miljoen containers.

Provincies

Urumqi international land port Foto Xinhua Disclaimer

De noordelijke Erenhot haven in Binnen-Mongolië heeft dit jaar al 2.500 China-Europa vrachttreinen behandeld en de voorbije 10 jaar 13.000.  China heeft 6 spoorhavens waar de treinen doorreizen en 30 % ervan passeren door Manzhouli, ook in Binnen-Mongolië. Eind augustus waren 24.316 treinen de landhaven in -of uitgereden en dit met 2,3 miljoen containers.

Xinjiang is ook een belangrijke uitvalsbasis naar Europa. Tijdens de eerste 7 maanden van dit jaar had de Urumqi international land port al 772 vrachttreinen naar Europa verstuurd naast 336 intermodale spoor-zee vrachttreinen. Urumqi is zo door de China-Europa treinen die via Centraal Azië passeren, met 19 landen verbonden.

Vanuit Xian (Shaanxi) vertrok op 28 september de 20.000-ste trip van de China-Europe Chang’an die startte op 11 november 2013. Dit jaar stegen het aantal treinen en de vracht met één derde. De voorbije 10 jaar groeide de buitenlandse handel van Shaanxi met de landen langs het BRI met 18 % jaarlijks.

De kustprovincie Jangsu heeft van januari tot september 1.667 vrachttreinen naar Europa en Azië uitgebaat en dat is 14% meer op jaarbasis. Hoewel het een kustprovincie is, gebeurt 7,2% van de provinciale in- en export met BRI-landen. Het gaat over 24 lijnen die 20 landen in Europa en Azië aandoen. De provincie is nauw betrokken bij internationale samenwerking en heeft samenwerkingsplatforms opgericht zoals het China-Central and Eastern European Countries Technology Transfer Center.

Operatoren

Trein vertrekt uit Yiwu naar Madrid Foto Xinhua Disclaimer

Naast verschillende provincies runnen ook diverse logistieke bedrijven de vrachttreinen. De Yuxinou trein uit Chongqing wordt gerund door een joint venture tussen het Russische RZD Logistika JSC, de twee Chinese firma’s YUXINOU (Chongqing) Supply Chain Management en de China Railways International Multimodal Transport Company. (CRIMT), de Kazakse Temir Zholy spoorwegen en DB Schenker China, een filiaal van de Deutsche Bahn.

De trein tussen Yiwu en Madrid is een initiatief van de Zwitserse InterRail Group die de verbinding in 2014 opstartte met medewerking van de Chinese spoorwegen en de Deutsche Bahn. Ook de Russian Railways (RZD) doen nu mee. Typische producten zijn computers en auto-onderdelen.

Te Shanghai is zopas de eerste vrachttrein uit Duisburg aangekomen met waren voor de zesde China International Import Expo (CIIE). Volgens operator Shanghai Oriental Silk Road Multimodal Transport zijn 3 zo’n treinen gepland met goederen voor de expo die loopt van 5 tot 10 november. Eerst volgt deze maand echter nog het derde Belt and Road Forum for International Cooperation,

Bronnen: China Daily, Global Times