Er zijn richtlijnen uitgevaardigd voor de verdere uitbouw van de ouderenzorg. Dat is nodig omdat het traditioneel model waarbij de kinderen voor de ouders zorgen onder druk staat. De richtlijnen kijken vooruit tot 2035.
Tegen 2029 moet er een functioneel netwerk voor ouderenzorg zijn, het niveau van de geleverde diensten beduidend hoger zijn dan vandaag en continu verbeteren, de dekking van de dienstverlening zal breder, de kwaliteit hoger en de efficiëntie groter zijn.
In 2035 moeten de overblijvende gaten in het netwerk opgevuld zijn, vraag en aanbod van diensten beter overeenkomen en alle ouderen toegang hebben tot de basisdiensten. De ouderenzorg zal een matuur systeem vormen aangepast aan de omstandigheden van China.
Basisdiensten voor ouderenzorg zijn onder andere materiële bijstand, verpleging en verzorging, te leveren door de overheid of partijen die door de overheid worden ondersteund. Het zorgsysteem moet voldoen aan de essentiële behoeften en universeel toegankelijk zijn. In de tussentijd moet het systeem ook gezinnen met financiële problemen in staat stellen voor de ouders te zorgen en ervoor zorgen dat overheidsmiddelen optimaal gebruikt worden.
De richtlijnen noemen vijf belangrijke aspecten om op te focussen: het inventariseren van de behoeften, een actief reactiemechanisme installeren, zorgen voor diensten van goede kwaliteit, verhogen van de zorgcapaciteit en van de toegankelijkheid.
Konkrete plannen
overheid zal meer aandacht besteden aan het verplegen en verzorgen van ouderen die op het platteland wonen, in het bijzonder ouderen die moeilijk voor zichzelf kunnen zorgen of een beperking hebben.
Het toezicht op zal worden aangescherpt om ervoor te zorgen dat de exploitanten van verpleeghuizen correcte tarieven hanteren en goede zorgen leveren.
Er komen aangepaste beroepsopleidingen voor verpleegkundigen. Daarnaast gaat men ook investeren in technologische middelen, zoals humanoïde robotten. Nationale databanken zullen de behoeften en aanbod van ouderenzorg beter laten samenvallen.
Gespecialiseerde serviceorganisaties worden aangemoedid om deur-tot-deurdiensten aan te bieden, zoals maaltijdhulp, badhulp, schoonmaakhulp, mobiliteitshulp, medische hulp en noodhulp voor ouderen.
De bouw van woningen die geschikt zijn voor ouderen, het bevorderen van aanpassingen van woningen voor ouderen, de installatie van liften in oude woonwijken en de bouw van drempelvrije omgevingen worden versneld.
Men gaat meer voorzieningen voor ouderenzorg bouwen, renoveren en uitbreiden. Daarbij kan ook gedacht aan bouw door de overheid en uitbating door de privé. Instellingen voor ouderenzorg moeten technisch innoveren, dienstgerichte opleiding van het personeel organiseren, professioneel werken met modern materiaal. Ze zullen zowel diensten aan huis als aan gemeenschappen leveren.
De ontwikkeling van diensten voor ouderenzorg op het platteland wordt gezien als belangrijk onderdeel van de in strategie voor revitalisering van het platteland. Stedelijke instellinge krijgen begeleiding om ook op het platteland actief te zijn zodat de ontwikkeling evenwichtig verloopt.
Staatsbedrijven en openbare instellingen worden aangemoedigd om ongebruikte gebouwen of terreinen te gebruiken voor ouderenzorg. Daarvoor kan eventueel hun leasetermijn verlengd worden, zeker indien ze belangrijke investeringnen doen.
Bedrijven worden aangemoedigd om te investeren in de zilvereconomie. Buitenlandse investeringen in de ouderenzorg krijgen een nationale behandeling. De oprichting van liefdadigheidsfondsen en donaties voor ouderenzorg zal gestimuleerd worden.
Bronnen:Xinhua, China Daily