China gastland nieuwe WK voetbal voor clubteams?

De FIFA wil het jaarlijkse WK voetbal voor clubteams anders gaan organiseren. Het eerste Wereldkampioenschap voor voetbalclubs nieuwe stijl is in juni 2021. Waarschijnlijk wordt het gastland China.

WK voetbal voor clubteams

De internationale organisatie voor het voetbal en Alibaba hebben immers een uitstekende zakenrelatie. Bovendien staat in China de ontwikkeling van de voetbalsport sinds 2015 definitief hoog op allerlei agenda’s, ook die van de regering.

De nieuwe Club World Cup is daar

De Fédération Internationale de Football Association (FIFA) heeft elk jaar een WK, niet voor landenteams, maar voor de beste voetbalclubs van de wereld. Die Club World Cup is dit en volgend jaar in Qatar te gast. Voor de kleine woestijnstaat een uitstekende kans om zich voor te bereiden op het nog grotere werk: het volgende WK Voetbal voor landenteams van 2022. Maar in juni 2021 is er dus dat vernieuwde kampioenschap voor 24 clubs. Een derde daarvan zal uit Europese teams bestaan, een manier om de tegensputterende UEFA (de Europese afdeling van de FIFA) over de streep te trekken.

V-dag

Vrijdag aanstaande is de kwartaalvergadering van de FIFA in Shanghai. Daarna maakt de organisatie bekend welk land de Club World Cup mag ontvangen. Met andere woorden, waar de 31 wedstrijden van het toernooi tussen de beste voetbalclubs, afgevaardigd door alle continenten ter wereld, 18 dagen lang zal worden gehouden. De uitverkorene zal China zijn, in elk geval volgens anonieme bestuursleden van de FIFA, en volgens de kranten New York Times en Financial Times. De Club World Cup moet de internationale organisatie voor het voetbal aan broodnodige extra inkomsten naast het WK voor landen helpen.

De Alibaba-factor

Sinds 2015 heeft de FIFA een contract voor sponsoring met Alibaba E-Auto, het automerk van de Chinese onderneming. Later werd Alibaba Cloud, het bedrijf voor cloudcomputing, de zogenaamde Presenting Partner of the FIFA Club World Cup. De twee partnerschappen lopen in elk geval tot 2022 en kunnen de beide partijen veel voordeel brengen. Alibaba Cloud wil miljoenen investeren in het evenement. Alibaba heeft een (minderheids) aandeel in topclub Guangzhou Evergrande en wil het Chinese vrouwenvoetbal flink gaan promoten. Het investeert in vele andere sporttakken en ondersteunt intussen ook de verkoop van massa’s sportmerken.

Het nationale vrouwenteam haalt goede resultaten. (foto Xinhua)

Nationale prioriteit

Ook van 2015 dateert het besluit van de Chinese regering om van voetbal een nationale prioriteit te maken. Miljarden zijn door nog veel meer bedrijven dan Alibaba en door overheidsinstellingen gestoken in het opzetten van teams en voetbalscholen. De voetbalbond wordt geprofessionaliseerd met als het voorbeeld de Britse Premier League. Eerst werden buitenlandse topspelers met grote salarissen aangetrokken. Ook voor de opleiding van het eigen Chinese voetbaltalent is er nu grote aandacht. Een groeiend publiek voor de sport waar China tot nog toe internationaal nog niet veel presteerde wordt steeds enthousiaster. Voor veel grote Europese clubs is die belangstelling trouwens erg belangrijk. Daarom zou het aanduiden van China als gastland voor de vernieuwde Club World Cup een opsteker zijn voor alle betrokkenen bij de sport in China en daarbuiten.

Bronnen: New York Times, SCMP, Xinhua, wkvoorclubs.nl, Financieele dagblad, China Daily, Wikipedia

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *