Volgens de Civil Aviation Administration of China moet China 216 nieuwe burgerlijke luchthavens bouwen tegen 2035. Het heeft ook een aantal regionale hubs nodig.
Einde oktober waren er 234 burgerlijke luchthavens actief in China. Dat aandeel moet dus bijna verdubbelen in minder dan 20 jaar. Althans dat zegt de Civil Aviation Administration of China (CAAC), de officiële instantie die de burgerluchtvaart organiseert.
De vraag naar passagiersvervoer in China zal tegen die tijd een vierde van de totale wereldvraag uitmaken. Ze zal groter zijn dan die van de VS.
Er zullen luchthavens van internationaal niveau bijgebouwd worden in de deltazone van de Yangtze, in de regio Beijing-Tianjin-Hebei, in de ruime zone rond de baai van Guangdong-Hongkong-Macao, en in de Chongqing-Chengdu cluster.
Vorig jaar waren er in totaal 552 miljoen vliegreizen vanaf Chinese luchthavens. Tegen 2020 zou het al om 720 miljoen trips gaan.
Volgens de directeur van het planning departement zijn de bestaande luchthavens ondanks een verbeterde dienstverlening niet altijd optimaal en ze zijn onregelmatig verdeeld over het land.
Bron: Xinhua
Er is ook nog en tekort aan piloten in China. Nu nemen ze erg veel buitenlandse piloten in dienst. Waar nu ook een tekort is aan piloten overal ter wereld. Misschien moet China meer piloten trainen in het luchtmacht.