China heeft een richtlijn uitgevaardigd voor de sector van de onbemande vliegtuigen of drones. Verwacht wordt dat de omzet tot 2020 groeit met 40% per jaar om dan 60 miljard yuan te bereiken en tegen 2025 zou nog een verdrievoudiging volgen.
Onbemande vliegtuigen worden ingezet op meer en meer terreinen: dat kan gaan van inspectie van brand- en redding, besproeien van gewassen, filmen, cartografie tot en met archeologie. Na de aardbeving in Nieuw Zeeland van 2011 konden gelukkig drones ingezet worden om te zien waar redding nodig was want zowel de wegen als de telecom-infrastructuur werkten niet. Het Amerikaanse DARPA experimenteert met microdrones die vermomd zijn als motten. De Chinese drones die op grotere hoogte ingezet worden, werken volgens de SCMP al tot op 25 km hoogte. Toch moet de Chinese defensie het qua drones afleggen tegenover de Indische.
Optimisme
China heeft sinds kort nieuwe richtlijnen opgesteld voor de burgerlijke sector die tot 2020 jaarlijks 40% meer zou gaan omzetten. Tegen 2020 zou de omzet 60 miljard bedragen en tegen 2025 nog een verdrievoudiging tot 180 miljard yuan. De Chinese cijfers zijn meer een optimistisch verwachting dan een voorspelling van iResearch vorig jaar dat tegen 2025 voor China uitging van 75 miljard yuan. In 2017 werden wereldwijd 5 miljoen drones verkocht.
Het Chinees ministerie van Industrie en IT wil een eengemaakt bestuur voor de sector, het concurrentieel voordeel versterken en zal volgens de richtlijn meerdere grote fabrikanten aanmoedigen. De Amerikaanse publicatie van Engadget over de DJI Spark rekent deze drone tot een van de beste gadgets van het afgelopen jaar. De drone is niet veel groter dan een handpalm en kan via gezichtsherkenning bevelen ontvangen: handgebaren zijn voldoende; een telefoon of controlepaneel overbodig. Engadget vindt dat ook de prijs van rond 700 dollar nogal meevalt.
Onveilig
Het is in China al meerdere malen voorgevallen dat drones die te laag vlogen de veiligheid van de luchtvaart in het gedrang brachten. Eind april vlogen 4 drones onwettelijk boven de Shuangliu luchthaven van Sichuan en dwongen ze 58 vluchten om te landen op een alternatieve luchthaven, 4 vliegtuigen waren genoodzaakt terug te vliegen en vele andere vluchten werden geannuleerd. China vereist om veiligheidsredenen wel dat burgerdrones van minstens 250 gram op de echte naam geregistreerd worden.
Voor 2018 verwacht het magazine Drone Live een drastische verhoogde inzet van drones die veroorzaakt wordt door twee factoren. Vooreerst is er de tendens naar slimmere, goedkopere en meer autonome drones. Ten tweede keuren de regulateurs de technologie goed. Het afgelopen jaar hebben zowel het VK, China als andere landen regels in werking gesteld die meer rechtszekerheid verschaffen. Ondertussen breiden de toepassingen zich uit en worden de drones door de Chinese e-commerce al ingezet om klanten in moeilijke toegankelijke berggebieden te bereiken.
Bronnen: business-internet-chine.com, SCMP, Xinhua
Zie ook 1000 drones in Guangzhou voor Guiness book of Records