De afhankelijkheid van de Europese economie van de Chinese moet echter niet overdreven worden. De export van de 27 EU-landen naar China bedraagt maar 8,5 % van de totale Europese export. Deze is enkel betekenisvol voor Duitsland die de helft van deze export voor zijn rekening neemt. Het is echter vooral de groei van de export naar China die opvalt. Volgens Eurostat verdrievoudigde de verkoop van goederen en diensten aan China tussen 2000 en 2009 van 26 tot 82 miljard €. Deze groei is dus substantieel en verwacht wordt dat deze kan aanhouden. Volgens Timothy Stratford van Covington and Burling” is China Europa’s sterkst groeiende exportmarkt. Er zijn wel aanwijzingen dat het minder makkelijk zal zijn om er volgend jaar zaken te doen door de verhoging van de intrestvoet. De Chinese regering heeft gezegd dat ze de inflatie en een mogelijke luchtbel in het vastgoed wil bekampen met hogere intrestvoeten, maar dit is niet gunstig voor de vraag naar Europese exportgoederen.
Innes-Ker van de Economist Intelligence Unit gelooft dat volgend jaar een scharniermoment wordt voor het Europees zakenleven in China. Tot nog toe was de Europese export geconcentreerd in sectoren als luchtvaart, SST en andere vormen van high-end engineering, maar de Chinezen maken zelf vooruitgang op deze vlakken. Hij verwacht meer toevloed in andere sectoren als kleinhandel en professionele diensten. De Britse grootste kleinhandelaar Tesco kondigde in november aan dat het zijn hypermarkten in China zal verdubbelen tot 200. Daartoe wordt 7 miljard € geïnvesteerd over 5 jaren. Het Zweedse H&M en het Spaanse Zara beiden modehandelaars, plannen uitbreiding in derdelijns-steden. Innes-Ker verwacht ook meer aanwezigheid van kleinere producenten zoals koffiemachine-producenten uit Italië en producenten van Spaanse voeding.
Wat de Chinese investeringen in Europa betreft, blijft dit vooralsnog op een laag niveau met 317 miljoen € in 2009. Opgemerkt was natuurlijk de overeenkomst tussen Geely en Volvo. Recentelijk lanceerde Xinmao een bod op Draka. CEO Andre Loesekrug-Pietri van A Capital Asia verwacht volgend jaar meer van dit soort initiatieven. De financiële crisis fungeerde als een alarmbel omdat de Chinezen ontdekten dat ze hun klanten niet kenden. Een hechtere band met de klanten wordt noodzakelijk en ondertussen is er toegang tot lokaal talent, onderzoek & ontwikkeling.
Europese ondernemingen hebben in China hun beklag gemaakt dat zij onvoldoende toegang krijgen voornamelijk in telecom- en de diensten. Hoewel dit ontkend wordt, bestaat toch de mogelijkheid van verdere wrijvingen tussen China en de EU, met als grootste gevaar protectionisme. 2011 zou wel een kanteljaar in de betrekkingen kunnen worden.
.