Nadat gedurende één jaar geen goedkeuring meer verstrekt werd voor stadsvervoer projecten heeft de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie beslist opnieuw de aanleg van stedelijke infrastructuur goed te keuren. De drempel om goedgekeurd te worden, ligt wel hoger dan voorheen.
Gedurende twaalf maanden heeft de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie geen toestemming meer verstrekt stadsspoorwerken. Ze was bezorgd dat de lokale besturen zich te sterk in de schulden zouden steken en de schulden nadien niet zouden kunnen terug betalen. De voorbije tijd hoopte de regering vooral het verbruik te stimuleren om de economische groei op peil te houden. De afbouw van de schulden en het perspectief van een handelsoorlog met de VS eisen echter hun tol. De investeerders kijken bezorgd naar de toekomst en houden de knip op de beurs. De regering is bijgevolg teruggekeerd naar een gematigd toelaten van nieuwe stedelijke infrastructuur zoals metrowerken.
Na de uitvaardiging van nieuwe richtlijnen vorige maand werden een reeks infrastructuurwerken goedgekeurd die al een tijdje in de mottenballen verdwenen lagen. Op 10 augustus zette de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie voor de hoofdstad van Jilin Changchun het licht op groen voor een stadsspoorproject van 78 miljard yuan voor acht nieuwe lijnen met een totale lengte van 135 km. Dit was de eerste goedkeuring van een groot infrastructuurproject sinds de regering in augustus vorig jaar de aanleg van de metro in Baotou schrapte. Volgens het bestuur van Jilin is de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie sinds 17 juli begonnen met procedures voor stadsspoor projecten goed te keuren. 4 dagen later keurde het topplanorgaan ook de uitbreiding van het Suzhou metronet dat 95 miljard kost, goed. Andere steden volgden. Twee weken geleden heeft Chengdu een plan afgewerkt voor de bouw van negen nieuwe metrolijnen. Ook de Wuhan Metro Group heeft de goedkeuring gevraagd voor een nieuw project.
De regering wil echter niet dat de uitgaven voor infrastructuur de pan uit rijzen. Tijdens de eerste zeven maanden daalde de groeivoet voor de aanleg van investeringen tot 5,7% terwijl dat volgens het National Bureau of Statistics vorig jaar nog 20,9% bedroeg. De nieuwe toestemming voor stedelijke infrastructuur kent een limiet. De regering heeft op 13 juli de drempel verhoogd voor de projecten van lokaal transport. De nieuwe richtlijnen bepalen dat enkel projecten van steden met een economie van 300 miljard en een belastinginkomen van 30 miljard (drie maal de vorige drempel) goedgekeurd kunnen worden. Zelfs met deze hogere drempel zouden twee derde van de 43 steden met uitbreidingsplannen van de metro gekwalificeerd zijn: daarbij behoren Changchun, Suzhou, Chengdu en Wuhan, maar Urumqi en Hohhot vallen uit de boot.
Financiering
Het hoofd van het National Bureau of Statistics Ning Jizhe zei afgelopen week dat het
stabiliseren van de investeringen belangrijk is voor de Chinese economie. ‘We moeten zo spoedig als mogelijk de 165 grote projecten uit het dertiende vijfjarenplan uitvoeren’ vindt hij. De regering zei in juli al dat ze de uitgifte van speciale obligaties door de lokale besturen wil opvoeren. Het Ministerie van Financiën heeft deze besturen bevolen de uitgifte te doen voor eind oktober. Naar verluidt werd tijdens het eerste semester nog maar 15% van het quotum 1350 miljard voor lokale obligaties opgebruikt.
Analisten vinden het zinvol de infrastructuur te ontwikkelen wanneer de economie verzwakt. Toch wordt gewaarschuwd voor het eenvoudig opendraaien van de geldkraan. Directeur onderzoek Cui Li bij CCB International Securities vindt dat Beijing er op moet toezien dat de gelden wijzer worden aangewend dan in het verleden. Voor hoofdeconomist Li Xunlei bij Zhongtai Securities moeten de nieuwe projecten niet enkel economische groei op korte termijn beogen, maar eerder economische groei en sociale voordelen op lange termijn. Er zou meer moeten gespendeerd moeten worden aan openbare diensten zoals onderwijs en gezondheidszorg, aldus Li Xunlei.
Bron: SCMP