China is niet enkel het grootste scheepsbouwland met de helft van de wereldproductie maar specialiseert zich ook in kwaliteit. Vooral voor de bouw van LNG-tankers en roro-schepen lopen de bestellingen nu aardig binnen.
We schreven eerder dat China de helft van de wereldwijde scheepsbouw voor zijn rekening neemt. China ontving vorig jaar 55 bestellingen voor LNG-schepen en dat is meer dan 30% van het wereldtotaal. LNG-schepen zijn naast grote cruiseschepen en vliegdekschepen het neusje van de zalm in de scheepsbouw. Zuid–Korea domineerde lange tijd de bouw van LNG-tankers maar dit veranderde met Hudong-Zhonghua Shipbuilding Group een filiaal van ’s lands grootste scheepsbouwer China State Shipbuilding Corporation Limited (CSSC). Huadong bouwde in 2008 het eerste grote LNG–tankschip. De ontwikkeling sindsdien gebeurde gestaag maar de kloof met de wereldwijde concurrenten verminderde gradueel;
De bouw van een dergelijk schip is een technologisch- en kapitaalintensief werk. Veiligheid gaat voor alles want elk schip bevat tienduizenden ton LNG en vervoert dit duizenden km op zee. Het steigersysteem staat in direct contact met de LNG die min 163 graden Celsius heeft. Bij lekken zou LNG vlug vergassen met gevaar van explosies.
Sinds begin 2022 steeg de vraag naar dergelijke tankers en dit bezorgde de Chinese bouwers een opportuniteit. Vorig jaar zag China de opkomst van meerdere industriële clusters van de productie van LNG-tankers onder leiding van Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Dalian Shipbuilding Industry Company, Jiangnan Shipyard (Group) en Yangzijiang Shipbuilding Group. De stijgende bestellingen voor LNG-tankers hebben de Chinese LNG-scheepsbouwindustrie in een sleutelperiode van versnelde ontwikkeling gebracht. Het orderboekje van Hudong-Zhonghua Shipbuilding zit vol tot in 2028.
Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co en China Shipbuilding Trading Co hebben overigens zopas een LNG tanker opgeleverd van 80.000 ³. Dit schip de Dapeng Princess is het grootste intermodale LNG- schip dat zowel op zee als op rivieren kan varen. Het is 29 meter lang en 36 meter breed en maar 8,5 m hoog.
Roro
De Chinese scheepsbouw maakt ook vorderingen in de bouw van roll-on-roll-offschepen (roro) die wagens en vrachtwagens vervoeren. Volgens Shanghai Securities News staat de leidende scheepsbouwer CSSC in voor 27% van deze wereldwijde omzet. Volgens het in het VK gebaseerde Clarkson Research sleepte China State Shipbuilding Corp (CSSC) in januari de helft van alle dergelijke bestellingen in de wacht. Daarbij behoorden 17 vaartuigen met een doodgewicht tonnage van 510.000 ton en 152.000 parkeerplaatsen. Zo maakte CSSC een inhaalbeweging van volger naar leider, aldus nog het rapport. De Chinese auto-uitvoer explodeerde in 2022 tot meer dan 3,11 miljoen voertuigen en de logistiek moest opgevoerd worden.
De sector heeft de voorbije twee Jaren een duidelijke vooruitgang gemaakt. Op 10 februari verliet het grootste containerschip MSC Irina dat 24.348 containers kan bevatten het dok te Suzhou voor een testvaart op zee Voorts wordt nog gewerkt aan het eerste in China vervaardigd cruise–schip H1508 dat al voor 87% af is en te water gaat in mei. Het telt 16 verdiepingen en 2000 kamers voor 5000 personen. Een tweede cruise schip staat in de steigers.
People’s Daily, Global Times