China leider in groene vrachtwagens

Op de Chinese wegen neemt het aantal groene vrachtwagens snel toe. China is overtuigend wereldleider in de sector.

Een in Shanghai gebouwde elektrische vrachtwagen Foto China Daily disclaimer

In 2023 werden in China 38.200 middelgrote en zware elektrische vrachtwagens verkocht. Dat is 70% van de wereldwijde verkoop. Voor 2024 zou de verkoop tot 50.000 kunnen stijgen.

Het belangrijkste groeisegment zijn de zware groene vrachtwagens van meer dan 14 ton. Daarvan steeg de verkoop tussen januari en mei dit jaar met 142%. Het gaat overwegend om elektrische vrachtwagens, op 5% plug-in hybride of waterstof voertuigen na.

XCMG Construction Machinery, de grootste machinebouwer van China, verkocht 5.000 elektrische vrachtwagens in 2023 en is daarmee marktleider. Het mikt op 10.000 exemplaren dit jaar.

Overheid geeft onrechtstreeks een flinke duw

Vrachtwagens veroorzaken in China 40% van alle koolstofuitstoot in het verkeer, om nog te zwijgen van stikstofoxiden en fijn stof. Redenen genoeg om over te schakelen op niet-fossiele varianten.

Elektrische zware vrachtwagens worden interessant voor Chinese bedrijven omdat de overheid hen strengere milieueisen oplegt, zeker in de zware nijverheid. Transport zorgt voor een aanzienlijk deel van hun emissies. Dit veroorzaakt ook een domino-effect in de toeleveringsketens.

Zakenblad Caixin geeft het voorbeeld van Youlian Supply Chain Investment Co., een logistiek bedrijf gevestigd in Guangxi dat vooral werkt voor de aluminiumsmelterijen. Het bedrijf wil dit jaar 70% van zijn vloot op nieuwe energie overschakelen. Het bedrijf gaat er immers van uit dat elektrische vrachtwagens, drie jaar nadat ze populair beginnen te worden, de kinderziekten voorbij zijn.

Batterijwissels, een belangrijke stap vooruit

Een belangrijke stap vooruit is de mogelijkheid tot batterijwissels. Vrachtwagens kunnen op die manier binnen enkele minuten weer de weg op.

Batterijwissels worden ondersteund door het Ministerie van Transport. De State Power Investment Corp. (SPIC) werkt aan een netwerk van batterijwisselstations dat industriële knooppunten in Gansu, Binnen-Mongolië, Shanxi en Hebei met elkaar verbindt. Het netwerk moet tegen 2026 minstens 20.000 elektrische vrachtwagens bedienen.

Voorlopig is de energiekost bij een batterijwissel nog ongeveer het dubbele van bij klassiek opladen, zodat het voordeel van de tijdswinst deels verloren gaat.

Daarom overwegen bedrijven met een belangrijke vloot elektrische vrachtwagens zelf of in consortia eigen wisselstations te bouwen om de kosten te drukken.

Er zijn ook kansen voor bedrijven die batterijen wisselen. Caixin vermeldt Shanghai Qiyuanxin Power Technology, dat SPIC en batterijfabrikant CATL als aandeelhouders heeft. Qiyuanxin is eigenaar van de batterijen die het wisselt en verhuurt die aan de vrachtwageneigenaars. Aangezien batterijen de helft van de kost van de vrachtwagen uitmaken, vermindert zo de investering voor de koper van de elektrische vrachtwagen aanzienlijk.

Waterstof?

Ondanks een marktaandeel van minder dan 5% krijgen zware vrachtwagens op waterstof ook aandacht. China heeft immers grootse plannen voor groene waterstof. Een aantal regio’s bieden sinds het begin van dit jaar financiële steun voor voertuigen op waterstof.

Een elektrische vrachtwagen kost gemiddeld 600.000 yuan (78.000 euro). Maar de prijs is in dalende lijn door de dalende kost van de batterijen. Een vrachtwagen op waterstof kost echter 1 miljoen yuan. Dat doet de verkoop voorlopig stagneren.

Een toename van de verkoop zal afhangen van de prijs van waterstof. Die moet minstens 40% dalen om vrachtwagens op waterstof rendabel te maken.

Men kan dan evolueren naar een situatie waarbij de vrachtwagens voor lange afstanden op waterstof rijden en de andere elektrisch. Volgens experts zouden er binnen enkele jaren twee elektrische voor één waterstof-aangedreven vrachtwagen kunnen zijn.

Bron: Caixin