China investeert veruit meer dan enig ander land in de energietransitie, aldus BloombergNEF. Verwacht wordt dat het land dit jaar opnieuw 9 biljoen yuan investeert in de diverse sub-sectoren. Op het vlak van nieuwe energie voertuigen nemen de lagere besturen de fakkel over van de nationale regering om de sector te steunen.
Volgens BloombergNEF investeerde China $546 miljard in de energietransitie, zowat de helft van het wereldtotaal dat vorig jaar $1100 miljard bedroeg. De VS volgde op afstand met $141 miljard en de EU zou tweede zijn met $180 miljard indien het één land was.
BloombergNEF stelt eveneens vast dat China ook het leeuwenaandeel uitmaakte van investeringen in schone energie fabrieken . Dergelijke investeringen groeiden van $ 52 miljard in 2021 tot $78 miljard in 2022. Productiefaciliteiten voor batterijen en aanverwante componenten vormden het grootste deel van deze investering met $ 45,4 miljard, terwijl PV-fabrieken $ 23,9 miljard aantrokken. China stond in voor 91% van deze investeringen.
Het land investeert verreweg het meest in het opbouwen van de toeleveringsketen voor schone energie en het valt nog te bezien of andere regio’s een aanzienlijk marktaandeel kunnen veroveren, aldus nog BloombergNEF. Zowel de VS als de EU maakten immers inhaalplannen bekend maar staan eerder in de aanvang van de uitbouw van hun groene leveranciersketen.
2023
Het Chinese CINNO Research dat terzake een bredere definitie hanteert, komt voor vorig jaar tot een cijfer van $1.36 biljoen of 9,2 biljoen yuan Chinese investeringen in nieuwe energie waarvan 37% vloeide naar zonne-en windenergie. Volgens hun rapport zullen wind- en fotovoltaïsche energie, energieopslag en lithiumbatterijen de drie belangrijkste pijlers blijven van de nieuwe energie-investering in 2023.
Dit jaar zou 3.400 miljard yuan vloeien naar wind- en zonne-energie. 29% van de investeringen zou gaan naar energie-opslag. 23% of 2.200 miljard zou geïnvesteerd worden in lithium batterijen. Tenslotte zou 680 miljard yuan of 7,4% vloeien naar waterstof energie. CINNO Research voorspelt dat de ontwikkeling van de nieuwe energiesector de komende 3 tot 5 jaar hoge groeivoeten zal behouden waardoor het een belangrijke driver van de Chinese economische groei wordt.
NE voertuigen
De Chinese regering begon in 2010 met subsidies toe te kennen aan kopers van nieuwe energie voertuigen (NEV). De gulle subsidies werden meer dan gehalveerd in maart 2019. Tussen 2020 en 2022 volgde een verdere vermindering met 10%, 20% en 30%. De nationale overheid verlengde wel de vrijstelling van 5% aankoopbelasting voor elektrische auto’s tot eind 2023. Momenteel rijden in China meer dan 13 miljoen voertuigen op nieuwe energie.
Omdat er tekenen waren dat de markt verminderde, hebben diverse lokale besturen de fakkel van de regering overgenomen. Shanghai en Zhejiang kondigden vorige week steunmaatregelen aan, Op 28 januari maakte Shanxi een steunpakket bekend nadat Heilongjiang, Henan, en Yunnan dit eerder op de maand deden.
De verkoop van NEVs verdubbelde vorig jaar tot 6,8 miljoen volgens de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM). In december was een nog een vooruitgang met 35% tot 640.000 stuks maar voor januari wordt maar een vooruitgang met 1,8% verwacht tot 360.000 eenheden, aldus ramingen van de China Passenger Car Association. De reden wellicht waarom verschillende Chinese EV producenten het voorbeeld volgden Tesla dat zijn prijzen verminderde..
Peoples Daily, China Daily, Technode