Nepal werd in april ernstig getroffen door een aardbeving. Terwijl de gevolgen daarvan nog verwerkt worden, heeft India sinds een maand de levering van brandstof stopgezet. China springt in de bres.
Nepalese ambtenaren zijn deze week in Beijing om de voorwaarden voor de levering van 1.300 ton fuel te bespreken. Veel is het nog niet, maar voor het doorbreken van het monopolie van het staatsbedrijf Indian Oil Company in Nepal zou wel eens de eerste stap kunnen zijn.
Nepal met zijn 28 miljoen inwoners kent momenteel een ernstig brandstoftekort. Kanak Mani Dixit, uitgever van het Himal Southasian magazine in Katmandoe verklaarde aan de Financial Times dat ‘de hospitalen geen zuurstof meer hebben en de ambulances geen benzine, en dat de straten leeg zijn. Alle industrie ligt stil’.
New Delhi ontkent dat het een brandstofblokkade ingesteld heeft. Officieel willen de Indiase vrachtwagenchauffeurs niet meer naar Nepal rijden omdat ze door delen van het land passeren waar soms gewelddadig geprotesteerd wordt tegen de nieuwe grondwet. Maar de Nepalezen denken dat India druk wil uitoefenen opdat de nieuwe grondwet aangepast zou worden.
De nieuwe grondwet is in september met een tweederden meerderheid aangenomen, na negen jaar moeizame onderhandelingen. Maar ze is niet naar de zin van de Madhesi, een volk dat 32% van de totale bevolking uitmaakt en vooral in de vlakte leeft. Belangrijk: de Madhesi hebben nauwe etnische, culturele en sociale banden met volkeren in de aangrenzende streken van India. Daardoor is India bij de zaak betrokken. De Madhesi zijn boos omdat de Nepalese vlakte geen aparte provincie wordt maar verdeeld is over verschillende andere; op die manier wordt hun politieke invloed afgezwakt. India heeft Nepal gevraagd een ‘wederzijds aanvaardbare oplossing’ te vinden waarmee alle partijen kunnen leven.
De spanningen tussen India en Nepal komen als een verrassing, want de betrekkingen waren fel verbeterd toen premier Modi vorig jaar als eerste Indiase premier in 17 jaar Nepal bezocht en beloofde de fysische en economische connectiviteit tussen beide landen te helpen verbeteren. India droeg ook veel bij aan de reddingsoperaties na de aardschok in april.
Bron: Financial Times