China: een pionier in de deeleconomie

De omzet van de deeleconomie in China steeg vorig jaar met 47% tot 4.920 miljard yuan. De sector stelde 70 miljoen personen te werk, één miljoen meer. Voor de toekomst wordt verwacht dat ook in gezondheids- en seniorenzorg deeldiensten opgang zullen maken. Sommige deelfietsbedrijven zijn ook al actief in het buitenland, zij het dat vandalisme toeslaat in Europa.

Volgens het rapport van het State Information Center bedroeg de omzet van de Chinese deeleconomie vorig jaar 4920 miljard yuan en dat is een vooruitgang met 47%. Volgens onderdirecteur Yu Fengxia van het Sharing economy research center bij het State Information Center, voelen de starters zich gesterkt door overheidssteun en zijn ze op meer terreinen actief dan hun collega’s in andere landen. Het gaat van huizen, prijzige mode , alledaagse kledij, voeding tot en met transport en ook opvoedkundige diensten. Zo bestaat er bijvoorbeeld een online groep voor personen die er niet in slagen hun eerste boek in het Engels uit te lezen. In de leesklas op Bohe-app geven de leraren opdrachten aan 430 klasleden die hun eerste Engels boek willen voltooien en wisselen de leden hun ervaringen en bevindingen uit tot en met het bijhouden van de leestijd.
De Chinese firma’s in deelfietsen blijken meer concurrentieel op technologisch vlak omdat de Chinese deelfiets kan rijden op basis van 300 patenten. Een ander lichtpunt vindt Yu de ontwikkeling van de deeleconomie in het maakwerk. Vorig jaar boden meer dan 200.000 ondernemingen diensten via een platform aan die productiecapaciteit, industrieel design e.a. delen. Deze trend was in 2017 goed voor 412 miljard yuan. Informatie-expert Jiang Qiping bij de Chinese Academy of Social Sciences is overtuigd dat landbouw, gezondheids- en bejaardenzorg de komende jaren zullen hertekend worden door de deeleconomie. Vorig jaar was het sub segment ‘kennisdelen’ het snelst groeiende segment dat met 126% toenam, gevolgd door dagelijkse lifestyle diensten die met 82% stegen. Van de deeleconomie wordt verwacht dat ze de komende vijf jaar zou groeien met 30%. Yu gelooft dat door innovatie gedreven groei een meer belangrijke rol zal spelen in de toekomst.

Internationaal

Viceminister van Transport Liu Xiaoming, heeft aan Beijing Morning Post meegedeeld dat China 400 miljoen geregistreerde gebruikers telt van deelfietsen. Dit leverde in 2017 een omzet van 221 miljard yuan op en was goed voor 390.000 banen. Liu zei nog dat de laatste twee jaren 77 firma’s voor deelfietsen opgericht werden met in totaal 23 miljoen fietsen. De firma’s Mobike Technology en Ofo zwermden op één jaar tijd uit in 20 landen en regio’s. Ook Didi-Chuxing is van plan om uit te breiden in het buitenland. In januari kocht Didi nog een controlerend aandeel in de grote Braziliaanse firma 99. Vorig jaar was Didi-Chuxing in China goed voor 7,43 miljard ritten en dit voor 450 miljoen gebruikers.
Dat die uitbreiding in Europa niet over rozen gaat, bewijst een artikel uit de Financial Times. De deelfietsen dienst GoBee uit Hongkong trekt zich na enkele maanden al terug uit Frankrijk nadat het eerder Italië had verlaten wegens vandalisme en ‘privatisering’(diefstal). Tijdens de vier maanden werking werd volgens BoGee 60 % van hun vloot vernietigd, gestolen of geprivatiseerd. 100 fietsen werden gestolen en 3400 beschadigd. De Chinese groep Mobike wordt vooral geconfronteerd met vandalisme in Manchester. De lancering in Milaan en Florence was echter succesvol voor de firma. In december startte Ofo in Parijs gevolgd door Mobike een maand later. De fietsen van Mobile en Ofo zijn via GPS verbonden met de server zodat alvast in China de kosten via Ant Financial kunnen afgewend worden op de gebruiker.
Bronnen: China Daily, FT

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *