China twijfelt aan voertuigen op waterstof op korte termijn

Einde 2020 verdwijnen de subsidies voor de bouw van voertuigen met brandstofcellen op waterstof. De technologie en infrastructuur zijn onvoldoende uitgetest en vragen andere ondersteuning dan subsidies. China geeft voorrang aan elektrische voertuigen.

Het ministerie van financiën heeft bevestigd dat het einde 2020 gedaan is met de subsidies voor brandstofcellen op waterstof. Dat gebeurde in antwoord op een vraag van Chen Hong, parlementslid en voorzitter van staatsbedrijf SAIC Motor. Chen had er in het parlement voor gepleit verder subsidies te verlenen.

Sinds 2009 geeft China ruime financiële steun aan voertuigen op nieuwe energievormen. Het ging om elektrische wagens, plug-in hybriden en voertuigen op waterstof brandstofcellen.

De steun voor elektrische en hybride voertuigen wordt al enkele jaren afgebouwd. De overheid is van oordeel dat de technologie nu voldoende ontwikkeld is om alleen verder te kunnen. Maar het bleef onduidelijk wat er met waterstof zou gebeuren.

Subsidies niet efficiënt

Het ministerie stelt dat sommige bouwers van voertuigen op waterstof te veel van subsidies leven. De Chinese sector van brandstofcellen heeft geen technologische doorbraak verwezenlijkt en ontwikkelt zich ondanks de steun te traag. Subsidies moeten afgeschaft worden en vervangen door andere vormen van steun zoals technologisch onderzoek. Lokale overheden kunnen bijvoorbeeld ook zorgen dat er waterstof tankstations komen.

Een aantal grote Chinese autobedrijven zoals SAIC (Shanghai) , BAIC (Beijing) en Great Wall hebben geïnvesteerd in modellen op waterstof. Maar Hyundai en Toyota zijn de technologische koplopers. Hyundai verwacht tegen 2030 wereldwijd twee miljoen auto’s op waterstof en wil er daarvan 500.000 verkopen. Toyota werkt aan een volledig gamma, inclusief vrachtwagens, tegen 2025.

Technologie en infrastructuur onvoldoende rijp

De technologie van brandstofcellen op waterstof heeft echter nog technologische vooruitgang nodig, de kostprijs is te hoog en er is zo goed als geen infrastructuur om waterstof te tanken.

In China reden er einde 2017 slechts 1200 voertuigen rond die terecht konden bij 20 tankstations. De doelstellingen zijn 5000 voertuigen volgend jaar, 50.000 einde 2025 en één miljoen in 2030. om dat te realiseren zal nog veel werk moeten verzet worden.

Het ministerie van financiën bevestigt dat China vandaag zijn inspanningen hoofdzakelijk richt op elektrische voertuigen. Voertuigen op brandstofcellen met waterstof zullen in de toekomst wel een complementaire rol spelen voor geschikte types van voertuigen, zoals bussen of vrachtwagens.

Bron: China.org.cn

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *