Om de almaar erger wordende verkeersopstoppingen te bestrijden, zal er meer vaart gezet worden achter het plan om in 25 steden de metro aan te leggen. Tegen 2015 zal er, in plaats van de oorspronkelijk geplande 1700 km lijnen, een netwerk komen van 2495 km. Vanaf 2012 wordt China’s metronet ’s werelds grootste.
De verkeersopstoppingen die Peking kent met zijn vier miljoen auto’s dreigen over te waaien naar tweedelijnssteden waar de auto binnen het bereik komt van een middenlaag van de bevolking. China heeft reeds het tweede metronetwerk na de Verenigde Staten en legt nu per jaar 500 km nieuwe metrolijnen. Tegen 2012 zal het land ’s werelds grootste metronet hebben. In deze aanleg wordt echter nog een tandje bijgestoken. De plannen voorzagen dat er in 25 steden de komende vijf jaar 1700 km metrolijnen zouden aangelegd worden (prijskaartje: 600 miljard yuan). Nu wordt dit opgeschroefd tot 2496 km (voor 87 metrolijnen). Li Guoyong van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie vertelde Bloomberg dat China van 2009 tot 2015 1000 miljard yuan zal besteden om zijn huidig netwerk van 940 km uit te breiden tot 3000 km. Dit is een snelle groei. De regering wil dat de stedelijke bevolking meer gebruik maakt van het openbaar vervoer. In Shanghai komen er nog 200 km nieuwe lijnen bij naast de 400 km reeds operationele lijnen. Deze week werd ook een akkoord getekend om in Chengdu een metro te bouwen.
Bron: SCMP