China voerde meer wagens uit dan Duitsland

Nadat de Chinese auto uitvoer in 2022 met de helft steeg, heeft China Duitsland overvleugeld als tweede grootste uitvoerder en zit het leider Japan op de hielen. Met de trend naar elektrische voertuigen is het logisch dat de eerste plaats binnen bereik ligt.

 SAIC auto’s wachten op verscheping in Lianyungang, Foto Global Times/cnsphoto Disclaimer

China voerde in 2022 3,11 miljoen voertuigen uit een sprong met 54% aldus de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM).Volgens MarkLines verscheepten de Japanse autoproducenten 3,2 miljoen wagens vorig jaar en dat bleef hetzelfde van een jaar eerder toen het 3,82 miljoen wagens exporteerde. Vorig jaar voerde Duitsland 2,61 miljoen wagens uit, een vooruitgang met 10% tegenover 2021, aldus de German Association of the Automotive Industry (VDA).

De sterke groei in autoexport heeft de reputatie van China geholpen als een machtige autofabrikant, aldus Cao Hua bij Unity Asset Management. Omdat de Chinese elektrische wagens al behoorlijk marktaandeel wonnen in ontwikkelde landen wordt geloofd dat China uiteindelijk de toppositie zal innemen.

De uitvoer staat al in voor 11,5% van de Chinese autoproductie die vorig jaar met 3,4% steeg tot 27 miljoen, aldus CAAM. De Chinese automarkt werd sinds 2009 gedomineerd door buitenlandse merken als Volkswagen, General Motors, BMW en Mercedes-Benz. Chinese merken als BYD en Geely versnellen hun wereldwijde push, ondersteund door een robuuste toeleveringsketen voor de auto-industrie.

Elektrische voertuigen

Elektrische voertuigen (EV’s) zijn een belangrijke factor geworden in de bloeiende auto-export van China . Het verschepen van EVs steeg vorig jaar met 120% tot 679.000. Citic Securities voorspelde vorige maand dat het exportvolume van Chinese auto’s in 2030 5,5 miljoen eenheden zou kunnen bereiken, waarvan 2,5 miljoen elektrische auto’s. UBS-analist Paul Gong zei dat Chinese EV-bouwers hun Japanse en Zuid-Koreaanse rivalen voor zijn geweest om Zuidoost-Aziatische markten aan te boren en ook plannen hebben om productiebases op te zetten en hun voertuigen daar te promoten. ‘Het is niet het begin van de wereldwijde opmars van de Chinese autofabrikanten’, aldus Gong. ‘Ze zijn al de gevestigde marktleiders in sommige Zuidoost-Aziatische landen.’

BYD onttroonde Tesla als ’s werelds grootste EV-maker in het tweede kwartaal van 2022. Medio oktober lanceerde het bedrijf zijn eerste personenauto in India en het verkoopt nu ook zijn wagens in Noorwegen, Singapore en Brazilië. China is nu al de grootste EV markt. Het land telt 200 EV assembleerders en de thuisspelers nemen 84% in van de binnenlandse markt aldus gegevens van de  China Passenger Car Association. Bij het totaal aantal voertuigen staan binnenlandse merken voor 44% in van de thuismarkt.

Bron SCMP, Global Times