China streeft er naar zijn maritieme economie te ontwikkelen als een speerpunt. Daarbij staan vooral de provincies Shandong, Zhejiang en Guandong centraal. Dit zal echter niet duurzaam zijn zolang de zee niet schoon is, want momenteel zijn algenplagen er nog frekwent.
Niettegenstaande China 32.000 km kustlijn bezit en 3 miljoen km2 offshore water, heeft het er nooit aan gedacht dit als troef uit te spelen. Met het twaalfde vijfjarenplan wordt het wel even anders. Totnogtoe omvatte de maritieme economie sectoren als visserij, verscheping, aquacultuur, olie en gas. Tijdens recente tijden werd de definitie verbreed met maritieme scheikunde, bio geneeskunde, getijden-elektriciteit, zee-engineering, maritiem toerisme en het gebruik van zeewater. China bezit 24 miljard ton aan petroleum op zee en voor 1,6 miljard m3 aan dito aardgas. In 2010 was de maritieme economie goed voor een jaarlijkse groeivoet van 13 % om 3,8 miljard te bereiken. Volgens prof Han Limin van de Ocean University of China in Qingdao staat deze sector nu in voor 10 % van het BNP. Het is dus logisch dat China zich tot de zee wendt voor verdere ontwikkeling, aldus Michael O’Toole, manager van Sea Change Management bij het the Marine Institute of Ireland die ook verbonden is met het Yellow Sea Fisheries Research Institute in Qingdao. Zowel inzake technologie als inzake milieuuitdagingen valt echter nog een hele weg af te leggen. Nog recentelijk werd Qingdao getroffen door een erge algenplaag. Als onderdeel om zijn blauwe economie te ontwikkelen heeft de regering beslist pilootzones op te starten in de provincies Shandong, Zhejiang en Guangdong.
Shandong
Begin dit jaar kreeg de provincie Shandong de toelating met een blauwe pilootzone te starten. Het Shandong schiereiland heeft 3000 km kustlijn en is tweede qua opbrengst van de maritieme economie: deze genereerde in 2009 604 miljard yuan en zo 18 % van het provinciaal BRP. Baas Fei Yunliang legt uit dat deze zone alle 159.500 km2 offshore wateren omvat evenals 64.000 km2 grond met zes steden, namelijk Qingdao, Dongying, Yantai, Weifang, Weihai en Rizhao en ook twee kustkantons. Volgens Fei wil Shandong zowel zeeteelt ontwikkelen, het vervaardigen van maritieme uitrusting en nieuwe energie als op dienstenvlak het toerisme ontwikkelen. Voorzitter Cheng Shenbao van de Qingdao Electronics and Information School die voordien zijn leerlingen schoolde in mechanische electronica, plant binnenkort zeegerelateerde opleidingen. Overigens is de provincie goed gewapend om de leiding te nemen in het blauwe offensief: de provincie huist 40 % van de maritieme wetenschappers en de helft van het zeeonderzoek in China gebeurt in Qingdao. Daarvan staan er echter maar een honderdtal op wereldniveau, minder dan 1 % van het totaal. Qingdao heeft dan ook 30 experten aangetrokken uit het buitenland in haar poging zich te ontwikkelen als het Silicon Valley van de maritieme economie. Bedoeling is dat hun onderzoel snel uitmondt in concrete realisaties.
Zhoushan
Zhoushan een stad uit de provincie Zhejiang is de vierde speciale ontwikkelingszone na Pudong in Shanghai, Binhai in Tianjin en Liangjiang in Chongqing, maar specifiek is dat ze gericht is op de maritieme economie. Ze werd door de regering goedgekeurd op 30 juni. De nieuwe zone zal worden omgevormd tot een plaats voor internationaal transport, verwerking en handel van goederen en zo dienen als uitvalsbasis van Oost-China naar de wereld. Zhoushan is China’s enige prefectuur die enkel uit eilandjes bestaat. 40 % van China’s meer dan 6500 eilandjes maken deel uit van de zone. Volgens vicedirecteur Fu Jinlong van het Zhejiang Development Planning and Research Institute zullen de eilandjes naar belang hun karakteristieken worden ontwikkeld inzake maritiem toerisme, geavanceerde nijverheid en schone energie. Zoals dat dan gaat in China worden uit Zhoushan afkomstige succesvolle zakenlui gevraagd een duit in het zakje te doen voor het gebied waaruit ze afkomstig zijn en ook in Zhoushan wordt deze tactiek gevolgd. De leider van de Zhoushan kamer van Koophandel in Shanghai heeft alvast 10 miljard yuan toegezegd voor de bouw van een vijfsterrenhotel In Zhoushan.
Guangdong
De zuidelijke provincie Guangdong kreeg pas eind juli de toelating van de regering om de derde maritieme
ontwikkelingszone te worden. Guangdongs maritieme productie was 16 jaar naeen de hoogste met in 2019 829 miljard waardoor deze goed was voor 18 % van het BRP. De provincie heeft al een plan klaar om dit tegen 2015 tot 1500 miljard op te trekken. Hoe dit zal gebeuren is minder duidelijk, maar naar verluidt zal de troef van offshore olie-en gaswinning worden uitgespeeld, meer bepaald in de Zuid-Chinese zee. China National Offshore Oil Corporation (CNOOC), de grootste offshore olie- en gasproducent plant de komende 5 jaar 350 miljard yuan te investeren in olie en gaswinning, waarvan 20 miljard zullen gaan naar diepzee-exploratie. Daarbij wordt voornamelijk uitgekeken naar de Zuid-Chinese zee. De technologie is voor handen; dus moeten middelen vrijkomen om deze te nutte te maken, zo heet het
Bron: China Daily