China’s internetgroten in beweging

De twee concurrenten inzake onlinevideo, Youku en Tudou, hebben een samenwerkingsakkoord afgesloten. Spelgigant Shanda van zijn kant, niet langer nummer één op dit vlak, heeft dan weer grondig geherstructureerd.

We schreven eerder over de wedijver tussen Youku en Tudou om de Chinese nummer één inzake gedeelde video te worden. Uitgerekend deze twee rivalen, die samen 80% van de markt inpalmen, hebben nu een samenwerkingsakkoord gesloten voor de aanschaf van nieuwe video met copyright. Zegt baas Victor Koo van Youku: “We hopen dat we een zakenmodel kunnen opzetten waar we beiden van profiteren”, en baas Gary Wang van Tudou: “In de marathonloop zie je de snelsten vooraan in een groepje: we geloven sneller te zullen lopen door het partnerschap”.
Insiders wijzen erop dat vooral de prijzen van onlinevideo’s onlangs sterk stegen. Ook is het zo dat andere internetgroten zoals Baidu, Alibaba en Sohu zich in het videostrijdperk hebben geworpen, net zoals staatsmediagroepen als CCTV trouwens.  Zowel Youku als Tudou bevestigden dat hun verbond de kosten effectief zou drukken.
Baidu heeft van zijn kant het zakenmodel van het Amerikaanse Hulu op het oog, dat gesteund wordt  door NBC, News Corp en Walt Disney Co. CCTV kreeg 200 miljoen yuan regeringssteun om haar onlinevideowebsite uit te bouwen. Volgens Analysys International bezoekt 62 % van China’s 384 miljoen internetgebruikers de videowebsites. Er worden nog meer nieuwe spelers op de potentieel lucratieve markt verwacht. Wordt zonder twijfel vervolgd. Laatste nieuws is dat Baidu de website  Qiyi lanceert als haar videoarm.
Shanda

Website Shanda Games

Website Shanda Games

Ook in de sector van de internetgames is aardig wat in beweging. Na de markt gedurende tien jaar geleid te hebben, werd Shanda door Tencent naar de tweede plaats verdrongen. Shanda had 1,27 miljard yuan inkomen tijdens het derde kwartaal van 2009, terwijl Tencent 1,5 miljard binnenkreeg. Het jaarlijks inkomen van de gehele online-spelmarkt groeide vorig jaar ‘maar’ met 30 % tot 27 miljard yuan, minder dan verwacht. Shanda heeft vorig jaar naast het opkopen van Hurray (muziek) en Ku6.com, haar zakenvennootschap geherstructureerd in de hoop een soort Walt Disney-imperium op internet te worden.
Shanda werd gereorganiseerd in drie onafhankelijke onderdelen: Shanda Games, Shanda Literature en Shanda Online. Shanda Online heeft een onlinebetalingssysteem, biedt technologische ondersteuning  en doet aan onlinemarketing. Shanda Literature verleent culturele content zoals boeken en films en runt diverse sites zoals qidian.com (30 miljoen gebruikers), hongxiu.com, jjwxc.net, en rongshuxia.com. Shanda heeft ook met GBS 600 miljoen geïnvesteerd voor de oprichting van Shanda Pictures,die de hulpbronnen beheert en aanlevert die nodig zijn voor de games, de televisie-inhoud en films. Ten slotte heeft Shanda met de stad Wuxi een akkoord getekend voor het opzetten van een grootschalig interactief internetpretpark in deze stad.
Bronnen: Peoples Daily, SERIWorld

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *