De stad Qingdao heeft al de Tsingtao brouwerij, de fabrieken van Haier en Hisense met de haven toegevoegd aan het stedelijk patrimonium dat toeristen kunnen bezoeken. In een tijd van massatoerisme eist ook het fabriekstoerisme in China zijn plaats op en de Chinese doeleinden zijn vrij ambitieus.
De gewone toerist kan in ‘The world of Tsingtao’ het productieproces van bier gadeslaan en er het wereldwijd gerenommeerd gerstenat proeven. Meer dan 30 gidsen zijn ter beschikking en elke gids wordt verondersteld minstens 8 groepen per dag te leiden. Met nieuwjaar ontving het 34.000 bezoekers en dat is 19,2 % meer dan vorig jaar. Meer en meer ondernemingen spelen in op de behoefte aan industrieel toerisme. De provincie Heilongjiang beschikt over meerdere projecten, maar belangrijk is de toer van de Daqing petroleumindustrie die een aantal initiatieven aandoet zoals de ‘The Iron Man Wang Jinxi Memorial Hall’, de Daqing Oilfield Historical Exhibition Hall, het Petroleum Science Museum en de Petrochemical Plant Exhibition Room. De provincie Hainan heeft een project dat kerncentrales op het eiland bezoekt.
Voor directeur Li Jinzao van het National Tourism Bureau is het duidelijk dat op het ogenblik waarbij het massatoerisme doorbreekt er ook een stijgende behoefte bestaat aan industrieel toerisme. Dat zei hij op de recentelijk te Qingdao gehouden ‘National Industrial Tourism Innovation Conference’. Expers vergeleken er het fabriekstoerisme met het gewoon toerisme waarbij in het eerste geval ook de dorst naar kennis en technologie kan worden gelest. Het is de bedoeling om van het nijverheidstoerisme een ‘hotspot’ te maken, hoewel de sector nog in de kinderschoenen staat.
China beschikt immers over een compleet nijverheidssysteem met 262 steden die afhankelijk zijn van hulpbronnen, 45 hightech zones van nationaal niveau en 219 dito economische en technologische ontwikkelingszones. In 2015 bezochten de toeristen 130 miljoen maal de bedrijven en de omzet bedroeg 10 miljard yuan. In totaal zijn er 65.000 werknemers in dienst en met de tijdelijk- en seizoensgebonden banen er bij zijn dat er 3 miljoen.
Toch is de ontwikkeling van de sector onevenwichtig. Sommige ondernemingen vinden dat de investeringen te hoog zijn in vergelijking met de resultaten. Om het toerisme te laten gedijen naast de productie zijn verschillende circuits nodig opdat als er bezoek is, dit niet de productie in het gedrang brengt. De vooruitbetaling van de investering is niet evident. De voorbije jaren heeft de praktijk echter aangetoond dat de nijverheid voor het toerisme nieuwe paden opent zoals het historisch fabriekserfgoed, hightech innovatie en de productietechnologie. Omgekeerd heeft het toerisme de promotie van merken en producten in de hand gewerkt wat toch de publiciteit ten goede komt.
Kortom de twee sectoren kunnen een win-win situatie bereiken. Directeur Zhang Hui van het Department of Tourism Management bij de Beijing Jiaotong University gelooft dat het fabriekstoerisme de beste manier is van merk-marketing omdat de verbruikers het productieproces, de productkwaliteit en de bedrijfscultuur kunnen begrijpen. De stad Qingdao heeft daarom al 8 initiatieven gepromoot als demonstratie project. Naast het Tsingtaobier behoren daartoe ook de Haier huishoudtoestellen, de producent van witte goederen en TV’s Hisense en een tocht door de haven van Qingdao. Het is de bedoeling om de komende 5 jaar de landelijke omzet van de sector tot 200 miljard yuan op te trekken en het aantal bezoekers tot meer dan 1 miljard. Het aantal vaste werknemers moet verhoogd worden tot meer dan 1,2 miljoen en met de seizoensgebonden banen er bij tot 6 miljoen arbeidskrachten. Aan ambitie zal het niet ontbreken.
Bron: en.ce.cn, http://www.travelandtourworld.com