Chinees hotel voor influencers

Chinese afgestudeerden streven niet allemaal meer naar een glansrijke carrière in een grote onderneming. Velen van hen willen snel rijk worden door het online aanprijzen of verkopen van goederen. Soms loopt dat uit de hand, waarvan in dit artikel een opmerkelijk voorbeeld.

Regent International Center; foto thehour.con (disclaimer)

Snel rijk worden

Ook Chinese jongeren hebben grootste verlangens op het gebied van voedsel, kleding, communicatie en mobiliteit. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar snel op en bijblijven kost geld. Zodra ze een diploma op zak hebben en niet meer bij hun ouders aan kunnen kloppen, moeten ze hun eigen inkomen genereren. Tot voor kort aasden ze op een baan bij een grote onderneming met goede vooruitzichten voor groei. De laatste jaren, en COVID heeft dat versneld, wijken steeds meer jongeren uit naar het internet om daar op eigen kracht geld aan te onttrekken als verkoper of influencer.

Synergie tussen cultuur en techniek

Met de vooruitgang van informatietechnologie is online interactie geleidelijk voor ondernemingen de belangrijkste manier geworden om met hun (potentiële) klanten te communiceren. In de begintijd konden online verkopers enkel via afzonderlijke berichten en afbeeldingen werken. Het was daardoor moeilijk om uitgebreidere, realistischere en directere productinformatie te verstrekken en onmogelijk om consumenten relevante zintuiglijke en persoonlijke ervaring aan te bieden. Met de komst van live streaming is dat enorm verbeterd. De eigenaardigheden (m.n. collectivisme) van de Chinese cultuur, gecombineerd met het hoge niveau van Chinese programmeurs, heeft China meteen de leiding genomen in software voor life online marketing. Het bekendste platform is Douyin; bij ons beter bekend als Tik Tok.

Iedere Chinees een verkoper

Het leek snel of iedere Chinees die iets te koop had een eigen verkoopkanaal op internet aan ging maken om het product direct aan potentiële klanten te introduceren en te verkopen. Dat ging in China een stuk verder dan in onze regio’s. Veel boeren in diep in het binnenland gelegen regio’s stonden met hun mobiele telefoons in hun boomgaard om hun appels of ander fruit aan te prijzen, waarbij de beoogde klant het fruit nog aan de boom konden bewonderen.

Een vrouw prijst fruit aan via life streaming; foto sohu (disclaimer)

Influencers

Financieel aantrekkelijker voor de beter opgeleide jongeren was echter een positie van influencer op te bouwen. Ik hoor al schrijvende mensen roepen dat diezelfde ontwikkeling bij ons ook heeft plaatsgevonden. Dat is waar, maar in China is dat nog vele malen belangrijker dan bij ons. Waar Europeanen allereerst op hun eigen inzicht en voorkeuren steunen, baseren Chinezen hun keuzes op basis van wat vrienden, familie of experts aanbevelen. Als je je dus een naam als expert in een bepaalde productgroep kunt vestigen, dan kun je in China in korte tijd miljoenen volgers aantrekken. En je hoeft er niet zoveel voor te investeren. Een telefoon heb je al, dus kom je al heel ver met een ringlamp voor de juiste belichting. Daarnaast is het belangrijk dat je je streaming in een geschikte ruimte kunt verrichten. Dat creëerde een vraag naar aangepaste woonwerkruimte voor influencers.

Hotel voor influencers

In China doe je iets in het groot of je doet het niet. In een saaie nieuwe buitenwijk van Hangzhou, de stad die o.a. bekend is als locatie van het hoofdkantoor van Alibaba, staat een hotel genaamd Regent International Center. Van iets verder af ziet het eruit als een standaard luxe hotel. Iets dichterbij zie je eigenaardigheden, zoals de vele kleine ramen en volle balkons. Kennelijk zijn de kamers kleiner dan je van zo’n 5-sterren hotel zou verwachten.

140 ㎡ verdeeld in 8 privé-kamers!

Dit was de titel van een Chinees nieuwsbericht over dit hotel in een lokale krant in Hangzhou. De kamers in dit hotel werden officieel als lofts van 140 vierkante meter geadverteerd. Wat de journalist aantrof was dat veel van die ‘lofts’ in meerdere, tot wel 8, mini-appartementen omgebouwd waren. Die werden afzonderlijk verhuurd. De huurders waren vrijwel uitsluitend jonge vrouwelijk influencers. De kleinste eenheden bestonden uit slecht één kamer. Er waren gemeenschappelijk douche- en kookgelegenheden.

De onderverdeling van een loft; foto bilibili.com (disclaimer)

Veiligheid

Dit project trok ook de aandacht van de lokale overheid, met name de brandweer. De betrokken departementen traden doortastend op. Van buiten leek het hotel een 5-sterren hotel, maar de faciliteiten binnen voldeden zeker niet aan die standaard. Naast brandgevaar werd ook geconstateerd dat de ventilatie in met name de kleinste appartementen (zonder ramen!) niet op orde was. De autoriteiten hebben in een half jaar tijd de gevaren in kaart gebracht en de beheerder de benodigde veiligheidsmaatregelen laten nemen.

Belangen

Sluiten van het complex was niet aan de orde. De inkomsten die het voor meerdere partijen genereert zijn enorm. Regent International is het grootste commerciële complex in dat district. De 1533 huurders betalen gemiddeld RMB 2500 per maand, zodat het hotel een jaaromzet heeft van bijna RMB 46 miljoen (EUR 6,2 miljoen) aan huur. Daar komen nog inkomsten uit andere diensten bij. Naast de eigenaar en de (onder)huurders zijn er ook nog de vele faciliteiten in de omgeving van het complex: restaurants, fitness centers, winkels, kappers, schoonheidssalons, supermarkten, enz., die van die inkomsten profiteren. De influencers koken nauwelijks zelf en eten vaak, soms drie maal per dag, in restaurants. Ze kopen wel dranken en snacks. Ook zijn ze zeer modebewust. Ze kopen merkkleding en zorgen dat ze goed op de schermen van telefoons, tablets en computers van hun volgers voor de dag komen. Ze moeten voor hun werk fit blijven en de meesten zijn dus lid van een fitness club. Die concentratie van faciliteiten verhoogt het aanzien van de hele wijk, zodat flats rondom het Regent International ook meer opbrengen dan vergelijkbare woningen iets verder weg.

Topinkomens

De bewoners van het Regent International behoren tot de topverdieners in hun vakgebied. Concrete namen van bewoners worden niet in de bronnen genoemd, maar we kunnen eens kijken naar de topinfluencers op basis van inkomen van 2022. De top 15 van dat jaar hadden een gezamenlijk inkomen van RMB 207 miljoen; ruim 28 miljoen Euro. Zet dit niet meteen weg als kapitalistische extravagantie. Dit werk is topsport en net als topsporters kun je hierin slechts een paar jaar zo succesvol zijn. De verstandigen zorgen ervoor dat zij daarna een goed inkomen kunnen behouden, alsnog uit een betaalde baan of als ondernemer. Daarnaast blijven zij Chinees en laten de meeste influencers hun naasten in hun rijkdom delen. De Regent International is dus niet alleen goed voor degenen die in een brede cirkel eromheen wonen, maar ook voor een onbekend aantal personen en gezinnen die met de bewoners van dit hotel verbonden zijn.

Cultuur

Het is niet duidelijk hoeveel vergelijkbare complexen er in China bestaan. Dit zal vermoedelijk wel een van de grootste zijn, Hangzhou is tenslotte het commerciële centrum van China, maar zeker niet de enige. Het is een heel Chinese constructie. Nogmaals, ogenschijnlijk lijkt het superkapitalistisch, maar in de uitvoering is het juist ontzettend socialistisch van aard. De als dure lofts ontworpen kamers zijn tot sociale woningen verbouwd, die ook na die aanpassing toch in veel aspecten luxer zijn dan appartementen in oudere flats elders in de stad. Men woont er voor een lage prijs op stand. De opzet sluit aan bij de Chinese cultuur. Deze is collectivistisch van aard. De influencers kunnen hier met hun gelijken netwerken om ervaringen uit te wisselen en korte of langere samenwerkingsverbanden aan te gaan. Hier komen dagelijks win-win-situaties tot stand. In Europa zouden influencers die vergelijkbare producten aanprijzen elkaar op leven en dood beconcurreren. In China zoeken ze vaak wegen om met behoud van een zekere concurrentie elkaar ook een deel van de markt te gunnen en zo grote conflicten te vermijden. De meeste van de bewoners hebben 100.000-en tot miljoenen volgers. Die raken door het volgen van een of meerdere influencers beter bekend met het aanbod van producten waaraan zij behoefte hebben en het staat hen vrij meerdere aanbieders van een product te volgen. Je kunt de Regent International zo ook in haar geheel zien als een van China’s grootste influencers.

Bronnen: thehour.cn, bilibli.com