Chinees passagiersvliegtuig C919 maakt eerste vlucht

Het eerste grote passagiersvliegtuig dat door China werd gebouwd is vandaag de lucht ingegaan. Dat gebeurde vanaf Shanghai Pudong International Airport. Hiermee gaat een bescheiden ‘Chinese droom’ in vervulling.

Het straalvliegtuig  is geproduceerd door het staatsbedrijf Comac.

C919

De C919 telt 158 zitplaatsen, is tweemotorig en heeft één middengang. Het vliegbereik is van 4.075 tot 5.555km. Naar verwachting zal een aantal C919’s nu zeer binnenkort in gebruik komen. Volgens fabrikant Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) zijn er 570 bestellingen voor toestellen binnen. De maatschappij heeft tot nog toe 23 klanten, meestal Chinese luchtvaartbedrijven. China Eastern Airlines en de nationale vliegtuigmaatschappij Air China zijn de voornaamste gegadigden voor de C919. Comac zelf hoopt in de volgende twee decennia 2.000 toestellen te kunnen verkopen. Buitenlandse waarnemers denken dat het veel realistischer is om voor dezelfde periode uit te komen op 600 tot 800 vliegtuigen.

Een internationale concurrent?

Volgens deskundigen zal de wereldwijde vliegtuigmarkt de volgende 20 jaar nog sterk in waarde toenemen. Chinese media laten weten dat de C919 ongeveer 45 miljoen euro zal kosten. Dat is minder dan de helft van de prijs die gevraagd wordt voor gelijkaardige modellen Boeing 737 of Airbus A320. Toch zal het nog lang duren voor de Chinese vliegtuigbouwers serieuze concurrenten kunnen worden voor Amerikaanse, Europese en Russische bedrijven. Boeing en Airbus zijn machtig, hebben een jarenlange grondige ervaring. Het Chinese vliegtuig moet in Europa en de VS certificaten van luchtwaardigheid en veiligheid verwerven, wat een traag en moeizaam proces kan vergen. Experts veronderstellen dat de C919 zich in de eerste plaats op de Chinese markt zal richten. Het vliegtuig maakt ook een kans bij buitenlandse ondernemingen in de startfase die nu al andere dan westerse modellen aanschaffen. In dat opzicht kan Comac eerder eerst een concurrent worden voor Russische fabrikanten.

Chinese bedoelingen

Chinees passagiersvliegtuig

Buitenlandse en Chinese componenten

Waarom wil de Chinese staat dat een binnenlandse vliegtuigbouwer de markt opgaat om (voorzichtig) te concurreren met het duopolie dat Boeing en Airbus op dit gebied hebben? De Chinese regering wil onafhankelijk zijn op alle terreinen van de luchtvaart. China wil zijn eigen technologie tot op de hoogste niveaus ontwikkelen. Dat doet het land door een mondiale samenwerking waarvan zowel andere landen als China zelf profiteren. Zo heeft Comac een groot aantal onderdelen van de C919 door Amerikaanse en Europese firma’s laten maken. Uiteraard wil Beijing met de realisatie van een groot Chinees passagiersvliegtuig een teken geven dat de opgang, de heropleving van China in volle gang is. Alweer een Chinese droom die in vervulling gaat.
Bronnen: Xinhua, BBC, SCMP, Guardian, Wikipedia
video’s van de maiden flight en van de C919 zelf https://www.youtube.com/watch?v=FAjv8Qb6vf4

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *