Omdat de huidige Europese toeristen die China aandoen meestal veertigers en vijftigers zijn, zoekt het Chinese toerisme nieuwe wegen om een jonger publiek aan te trekken. Een succesvol middel blijkt de Duitse operator “China Tours” aan te wenden: de jongere wordt na het kiezen van een optie op Ipad met Chinese GSM en GPS uitgerust zodat hij zelf bepaalde lokale routes kan verkennen.
Op de 45° toeristische beurs van Berlijn deze week bevinden zich 150 Chinese afgevaardigden van 77 toeristische firma’s. China heeft als toeristisch land wel de wind in de zeilen: momenteel staat het met 55 miljoen buitenlandse toeristen op de derde plaats als toeristische bestemming na Frankrijk en de VS en tegen 2020 zou het de eerste plaats bezetten. Probleem is dat de toeristen uit Europa reeds tussen
de 40 en 60 zijn. Er bestaat een beginnende interesse bij jongeren, aldus Di Kangfei van het Chinees toerisme in Duitsland, maar deze jongeren verkiezen ofwel alleen of in kleine groepjes te reizen om te zien hoe het leven is buiten de grootsteden.
Daar heeft de Duitse operator “China Tours” dit middel op gevonden. Baas Guosheng Liu van China Tours legt uit dat de reisgids bij het begin van de dag persoonlijke opties uitlegt op de iPad en dan de reiziger laat beslissen welke optie hij verkiest. Gewapend met een Chinese GSM en GPS trekt de jongere er dan op uit om zijn optie te verkennen. Deze manier van toerisme kreeg deze week op de beurs een prijs voor innovatief toerisme van het magazine GEO. Ook via het internet kunnen rondreizen door China worden besteld. We deden zelf al de test: onze 8 gidsen in even zovele steden bleken ons stipt aan het afgesproken station op te wachten. De roekeloosheid van de autobestuurders is echter wel het tegendeel van het principe “Wees een heer in het verkeer”.