De 3 grote Chinese luchtvaartmaatschappijen dreigen op korte termijn groter te worden dan de drie grootste Amerikaanse airliners. Dit is het standpunt van de Forbes-luchtvaartspecialist
die vreest dat de drie Amerikaanse giganten zich tegen 2030 zullen terugtrekken uit de Chinese markt.China Southern Airlines is al de grootste Aziatische luchtvaartmaatschappij qua vloot, capaciteit en misschien zelfs omzet. Momenteel vliegt het met meer dan 750 vliegtuigen. Zijn voorzitter verwacht tegen 2020 een vloot met 1000 grote vliegtuigen. Dit betekent een vooruitgang met één derde binnen 30 maanden; Momenteel heeft de grootste vliegtuigmaatschappij ter wereld American Airlines een vloot met 948 grote vliegtuigen. China Southern groeit duizelingwekkend en verwacht zelfs 2000 vliegtuigen in 3035. De twee Chinese concurrenten tonen een gelijkaardig beeld. China Eastern Airlines is iets kleiner met een vloot van 750 en Air China heeft er 720. De drie staan met honderden bestellingen bij Boeing en Airbus en zijn van plan om de komende 15 jaar nog grote bestellingen te doen. Een sterk contrast met 20 jaar geleden toen in United en Northwest de Chinese luchtvaart controleerden.
Lastië
In het midden van de jaren negentig liet China meerdere spelers toe te concurreren en sinds tien jaar zijn de grote drie aan een heuse opgang toe. Nu staan de drie in ’s werelds top 10 en het zal niet lang meer duren of ze overvleugelen de Amerikaanse grote drie die nu vooraan staan. Ze maken het de Amerikaanse airliners al knap lastig.
Eerder dit jaar stopte American met vluchten tussen Chicago en Beijing. Vorige maand maakte het bekend dat in oktober gestopt wordt met vliegen tussen Chicago en Shanghai. De concurrentie met de Chinese luchtvaartmaatschappijen is hard om dat Amerikaanse maatschappijen hogere bedrijfskosten hebben. United heeft vorig jaar de dienst tussen San Francisco en Hangzhou beëindigd. Het heeft ook de dienst verminderd naar tweederangs steden en zelfs ook wat naar de megasteden. Volgende maand zal Hawaiian de lijn Honolulu-Beijing opschorten.
Middenklasse
Door het feit dat de middenklasse in China sterk uitbreidde, is er een sterke verhoogde vraag naar meer vliegtuigreizen. Maar zoals de Duitsers het liefst met Lufthansa vliegen, zo verkiezen de Chinese toeristen ook hun eigen maatschappijen. Er zijn 1,4 miljard Chinezen zowat het viervoudige van de VS-bevolking met 325 miljoen. De sterke groei van de Chinese economie de voorbije decennia heeft er voor gezorgd dat 70 % van de bevolking nu tot de middenklasse wordt gerekend. Eén miljard kan zich veroorloven om nu en dan eens een reisje te maken. Dat is overigens naast de eveneens bloeiende zakelijke markt. Luchtvaart consulting firma The Boyd Group voorspelt dat terwijl er nu 4,3 miljoen Chinezen zijn die nu naar de VS vliegen, dit aantal zal verdrievoudigen tot 12,8 miljoen in 2024. Verwacht wordt dat twee derden dit doet met de Chinese vliegmaatschappijen.
Bestellingen
Boeing voorspelt dat de Chinese airliners de komende twee decennia 7690 nieuwe vliegtuigen zullen kopen ter waarde van in totaal 1200 miljard dollar. Een derde hiervan zouden op internationale routes worden ingezet. De Amerikaanse maatschappijen plannen ook nieuwe toestellen te kopen maar dit is meestal ter vervanging van oudere vliegtuigen. Omdat de Chinese maatschappijen een jongere vloot hebben, zal de eerstvolgende 15 jaar niet veel vervangen moeten worden. Bijgevolg dienen de Chinese nieuwe bestellingen voor 80% om de verhoogde vraag tegemoet te komen. Forbes verwacht dat China Southern tegen 2022 – zo niet vroeger – American overvleugelt.
De Chinese concurrentie neemt sterke posities op de markt in om te gaan domineren. Zo acht de auteur het waarschijnlijk dat de Amerikaanse maatschappijen voor 2030 de Chinese markt verlaten. Ondertussen hebben zowel American en Delta de eerste stapjes gezet om zich lokaal in te kopenl: American investeerde 200 miljoen $ voor een beperkt aandeel in China Southern. Delta telde drie jaar geleden 450 miljoen $ neer voor 3,5% in China Easterns publieke aandelen. Deze aandelen zijn de nieuwe manier om toch winst te maken op de Chinese markt van de toekomst.
Bron Forbes
Een topteam van Airbus vertrekt naar Beijing om er het tienjarig bestaan van de Airbus assemblagefabriek te Tianjin te vieren. Naar verluidt wil China met hen ook onderhandelen om nog 180 A320-toestellen te bestellen ter waarde van 18 miljard $. Het is niet onlogisch dat met de VS-handelsoorlog China meer gaat aankloppen bij Airbus dan bij Boeing.