Chinese autobouwers zwermen uit naar het buitenland

Tijdens het eerste halfjaar voerde China 75% meer auto’s uit waardoor het  Japan achter zich liet als grootste auto uitvoerder. De Chinese merken bereiden ook fabrieken voor in het buitenland zoals in Europa om er aansluiting te vinden bij de lokale verbruiker. Consultancy AlixPartners verwacht dat de Chinese automerken tegen 2030 zullen instaan voor 30% van de wereldmarkt tegenover 16% in 2022. Europa reageert verdeeld.

Wagens getransporteerd in Nansha Automobile Port te Guangzhou, Foto Global Times Disclaimer

Tijdens het eerste semester voerde China 2,14 miljoen auto’s uit, een vooruitgang met 75%. In juni waren het er 382.000 stuks een stijging met meer dan de helft. Merkwaardig is dat Rusland de grootste Chinese uitvoermarkt werd voor Chinese wagens. Doordat westerse merken zich terugtrokken, konden Chinese merken dit vacuüm opvullen. Verwacht wordt dat in Rusland dit jaar 380,000 tot 400.000 Chinese auto’s zullen verkocht worden. De Chinese autofabrikanten hebben bijna 1.500 dealers in Rusland of de helft van het Russisch totaal. België, het VK en Thailand zijn de top drie bestemmingen voor de NEV’s uit China. China heeft Japan al tijdens het eerste kwartaal ingehaald als ’s werelds grootste auto-exporteur en breidt zijn internationale aanwezigheid uit van onderontwikkelde regio’s naar meer ontwikkelde regio’s zoals Europa.

AlixPartners schat dat Chinese merken dit jaar in eigen land een gecombineerd aandeel van 51% van de markt zullen vertegenwoordigen -voertuigen op gas en elektrische auto’s inkluis- tegenover 49% voor buitenlandse concurrentie. Dit zou de eerste keer zijn dat Chinese autofabrikanten hun meer gevestigde buitenlandse rivalen op de markt hebben ingehaald. In China zelf kosten bijna 60% van de Chinese voertuigen  tussen RMB 80.000 en RMB 120.000 en zijn uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen, die als een standaardfunctie worden beschouwd op duurdere modellen, terwijl dit maar 15% bedraagt bij de buitenlandse merken, aldus AlixPartners. Volgens codirecteur Stephen Dyer van AlixPartners’s Greater China kunnen wereldwijde autoproducenten los van waar ze werken, enkel concurrentieel blijven door te leren van hun Chinese collega’s.

Merken als BYD, SAIC en Chery zijn leidende krachten geworden in ’s werelds grootste EV-markt en voeren hun inspanningen om naar het buitenland uit te breiden op door de oprichting van nieuwe fabrieken in de buurt van hun lokale klanten. Terwijl Chinese autofabrikanten voor het eerst overzeese rivalen op hun eigen terrein beginnen te verslaan, verwachten analisten van AlixPartners, dat hun internationale opmars hen tegen 2030 een wereldwijd marktaandeel van 30% zal opleveren tegenover 16% in 2022.  Gezien de Japanse constructeurs onvoldoende inspelen op de nieuwe NEV-trend verwacht Asia Times zelfs dat China Japan hetzelfde zal laten meemaken als de Japanse autobouwers die enkele decennia geleden het verval van Detroit en Chrysler, Ford en General Motors inluidden

Fabrieken in buitenland

NEV-fabriek in Liuzhou Foto China Daily Disclaimer

Van de grootste Chinese autofabrikanten hebben SAIC en BYD plannen aangekondigd om hun eerste regionale faciliteiten in Europa en Zuid-Amerika te bouwen om zo gemakkelijker toegang te krijgen tot snelgroeiende EV-markten door lokale productie. Chinese EV’s hebben al een grote doorbraak gemaakt qua reputatie door stijlvolle ontwerpen, hightech functies en lage kosten. In Europa zou het marktaandeel tijdens dezelfde periode kunnen groeien van 2% naar 15%, terwijl Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië een nog groter potentieel laten zien, met Chinese autofabrikanten die naar verwachting tegen 2030 een marktaandeel van naar schatting 19% in beide zouden hebben, tegen slechts 1% afgelopen jaar.

SAIC zei dinsdag dat het op zoek was naar een locatie voor haar eerste EV-productiefaciliteit in Europa in een beweging. De Chinese partner van Volkswagen verwacht dat de verkoop dit jaar bijna zal verdubbelen tot 200.000 exemplaren. Op dezelfde dag deelde BYD haar plan mee om in Brazilië een industrieel complex van $ 620 miljoen op te richten, dat drie fabrieken zal omvatten voor de productie van elektrische auto’s en belangrijke componenten , de eerste productiehub buiten Azië voor de EV-gigant. BYD sluit naar verluidt ook een deal om een Duitse fabriek van Ford over te nemen. Een andere gigant Chery overweegt verschillende faciliteiten in het VK en Zuidoost-Azië, terwijl GAC en Great Wall Motor vergelijkbare plannen hebben in respectievelijk Thailand en Vietnam.

Dubbele reactie

Renault voorzitter Jean-Dominique Senard is er duidelijk niet gerust in. Hij verwacht een Chinese storm over sector van elektrische voertuigen. Senart verklaart aan Reuters: ‘We kunnen elektrische voertuigen maken, maar we vechten om de veiligheid van onze bevoorrading te waarborgen,’ er aan toevoegend ‘dat ‘de Chinese EV-industrie en toeleveringsketen voor grondstoffen het resultaat zijn van jarenlange investeringen wat miljarden euro’s zou kosten om te na te doen.. Als er een echte geopolitieke crisis uitbreekt, zal de schade aan batterijfabrieken die uitsluitend worden aangedreven door externe producten aanzienlijk zijn’, waarschuwde hij nog. De ontwikkeling van alternatieve brandstoffen zoals synthetische e-brandstoffen en waterstof zou cruciaal zijn in het geval van een plotseling tekort aan batterijen als gevolg van een gebrek aan grondstoffen, vindt de Renault voorzitter.

Auto-uitvoer vanuit Suzhou Foto China Daily Disclaimer

Audi blijkt echter de omgekeerde aanpak te hanteren namelijk ‘Als je hen niet kan verslaan, doe dan mee’. In Wirtschaftswoche onthult Audi een elektrisch platform te willen kopen van een Chinees EV-bedrijf. Het zou gaan om IM Motors, de premium elektrische voertuigeenheid van de Chinese autofabrikant SAIC.  De Chinese Audi-autoverkoop daalde in het eerste kwartaal met 15.6%. Volkswagen CEO Blume vindt de line-up van Audi niet concurrentieel en zal tegen 1 september een nieuwe Audi CEO benoemen. Door een Chinees elektrisch platform te kopen, hoopt Blume de concurrentie te kunnen inhalen. Audi is immers van plan om tegen 2026 enkel EVs te produceren.

Data en chips

De Financial Times stelt vast dat een typische EV voor meer dan $1000 chips aan bevat. De aankomende Chinese wagens bevatten ook tientallen sensoren, complexe softwaresystemen en semi-autonome mogelijkheden. De krant maant de westerse leiders aan oog te hebben voor het veiligheidsaspect hiervan. Men zal zich herinneren waartoe dit argument voor Huawei, DJI en Tiktok in de VS geleid heeft. De chips in de Chinese wagens zijn echter meestal van westerse makelij.  De krant is bevreesd dat indien het westen invoerbeperkingen zou opleggen op Chinese wagens de westerse chips wel eens de dupe zouden kunnen worden van het verhaal. .

Bronnen: Technode, Global Times, Financial Times, Asia Times