De belangrijkste Chinese merken van elektrische auto’s hebben in 2021 grote stappen vooruit gezet. Maar Tesla blijft nog koploper.
In 2021 zijn de drie belangrijkste merken van Chinese elektrische auto’s – Xpeng, Li Auto en NIO, sterk vooruitgegaan op de Chinese markt. Dat is de grootste ter wereld voor elektrische voertuigen.
In december haalden Xpeng en Li Auto recordverkopen. NIO bleef op bijna recordhoogte. De vermindering van subsidies voor elektrische voertuigen met 30% vanaf januari speelde hierin een rol. Maar ook over het hele jaar 2021 zijn de verkopen meer dan verdubbeld.
De Chinese merken verkopen vooral aan een jonger publiek dat afstand wil nemen van de traditionele voertuigen op brandstof en vindt dat de kwaliteit even hoog is als de Tesla Model 3 en Model Y.
Trio in de achtervolging
Xpeng is gevestigd in Guangzhou (Kanton) en wordt gesteund door Alibaba. Het verkocht in december een record van 16.000 wagens, 387 meer dan in november. De jaarverkoop bedroeg 98.155 voertuigen; een stijging met 263%. Daarmee wordt het de nieuwe leider van de drie.
Li Auto, een bedrijf uit Beijing, verkocht in december 14.087 voertuigen, 602 meer dan in november. De jaarverkoop steeg met 177% tot 90.491 exemplaren.
NIO uit Shanghai haalde in december een verkoop van 10.489 eenheden, 389 minder dan in november. De 91.429 verkochte voertuigen in 2021 betekenen een toename met 109%.
Met deze resultaten zitten de drie Chinese bedrijven in de achtervolging op marktleider Tesla. Samen verkochten ze in november ongeveer 40.000 voertuigen, terwijl Tesla volgens de China Passenger Car Association (CPCA) in de Gigafabriek te Shanghai in november 53.000 voertuigen afleverde. Daarvan zouden er 21.000 uitgevoerd zijn.
Boomende markt
De Chinese markt voor voertuigen op nieuwe energie (elektrisch, hybride of waterstof) bedroeg 1,17 miljoen voertuigen in 2020 2,4 miljoen vorig jaar. Voor 2022 wordt een verkoop van liefst 5,5 miljoen voorspeld.
De Chinese overheid geeft subsidies voor voertuigen die minstens 400 kilometer kunnen rijden en minder dan 300.000 yuan (40.000 euro) kosten. De meeste modellen zijn duurder en komen daardoor niet in aanmerking. In 2022 bedragen de subsidies maximaal 12.600 yuan (1.750 euro). In 2023 worden ze afgeschaft.
Tesla is in december begonnen aan een capaciteitsuitbreiding van de fabriek in Shanghai. De huidige productiecapaciteit bedraagt volgens het Tesla jaarverslag meer dan 450.000 voertuigen per jaar. Het aantal personeelsleden zal stijgen van 15.000 naar 19.000. De uitbreiding dient officieel voor de huidige modellen – Model 3, Model Y en Model Y Performance – maar er wordt gespeculeerd op het lanceren van een goedkoper compact model.
De Giga fabriek in Shanghai is momenteel de belangrijkste uitvoerbasis voor Tesla. Met het opstarten van de nieuwe fabriek in Duitsland in de loop van het jaar kan dit veranderen. Die dient in de eerste plaats voor de productie van het duurdere Model Y Performance.
Bronnen: Caixin, cnevpost.com