Euro 2020 wordt gesponsord door een record aantal Chinese bedrijven. Samen zorgen ze voor de grootste bron van sponsoring van het Europees kampioenschap voetbal.
Het Europees kampioenschap voetbal is het eerste super sportevenement sinds de coronacrisis. Chinese bedrijven grijpen dan ook de kans aan om meer naamsbekendheid in Europa te verwerven of om zich te lanceren op de markt.
Bij de 12 belangrijkste sponsors vinden we vier Chinese bedrijven: Hisense, Alipay, Vivo en TikTok. Bij deze club der groten zitten nog drie Amerikaanse bedrijven, een Duits, een Russisch, twee Nederlandse en Qatar Airways. Volgens het tijdschrift Caixin vormen de vier Chinese bedrijven samen de grootste sponsor van het evenement.
In 2016 was het staatsbedrijf Hisense, dat consumentenelektronica vervaardigt, het eerste Chinese bedrijf dat begon het UEFA-kampioenschap te sponsoren. Volgens marktonderzoek verdubbelde dat de naamsbekendheid van het bedrijf in het VK, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Daarop werd Hisense ook een hoofdsponsor van het FIFA wereldkampioenschap voetbal in Rusland in 2018.
Het betaalplatform Alipay van het online handelsbedrijf Alibaba sloot in 2018 een akkoord af om de UEFA acht jaar te sponsoren. Dat loopt dus zeker nog door tot het Europees kampioenschap 2024. Het contract is in totaal 200 miljoen euro waard.
Nieuwkomers zijn de fabrikant van smartphones Vivo en TikTok, het platform om korte video’s te delen. TikTok is een merk van ByteDance. Beiden zijn erop gebrand door te breken op de Europese markt.
Ook Vivo sloot meteen een contract voor twee kampioenschappen. Het is nu de officiële leverancier voor smartphones op het kampioenschap. Sinds februari worden Vivo smartphones verkocht in Roemenië en Tsjechië. Einde 2021 wil het merk aanwezig zijn in minstens 12 Europese landen. Vivo is bij ons nog minder bekend dan Huawei of Xiaomi, maar is één van de toppers in China.
TikTok is het eerste digitaal ontspanningsplatform dat het Europees voetbalkampioenschap sponsort. Het is erg populair bij tieners die er korte video’s op delen. Maar het wil nu ook een stevige reputatie verwerven als ‘een plaats waar voetbalfans hun passie voor het voetbal kunnen delen’. De eerste stap is bekendheid verwerven bij het doelpubliek.
Bron: Caixin