Hoewel Tesla het in China nog altijd goed doet, toch valt uit een opiniepeiling af te leiden dat de Chinese verbruikers in toenemende mate gecharmeerd zijn door de slimme mogelijkheden die de Chinese concurrenten Xpeng, NIO en Li auto almaar meer bieden.
Tesla heeft op 24 oktober zijn prijzen verminderd en op 6 januari in China. In de VS werd de prijs ondertussen voor de vijfde maal verlaagd. Dit heeft niet belet dat het Chinese bedrijf BYD het eerste was dat meer dan één miljoen EVs verkocht. Het voorbije kwartaal leverde Tesla 422.875 auto’s wereldwijd en dat betekende een vooruitgang met 36%. Toch had Elon Musk een groei met 50% verhoopt. Of dit realistisch is, blijft de vraag.
Tienduizenden Chinese autokopers lopen massaal over naar BYD, Nio, Xpeng, Li Auto en een aantal binnenlandse EV bouwers en onttronen zo Tesla als het meest begeerde EV-merk. Uit een opiniepeiling eind vorig jaar door JD Power en Shanghai’s Tongji University blijkt dat de Amerikaanse autobouwer in hun peiling teruggedrongen werd tot de tiende plaats als meest begeerde wagen. Nio’s ET7 sedan stond bovenaan de lijst, gevolgd door Xpeng’s G9 sport utility vehicle (SUV) op de tweede plaats en Li Auto’s L9, een andere SUV, op de zesde plaats, aldus het onderzoek, waarin ook de ingebouwde technologie en ontspanningsmogelijkheden van de voertuigen werden beoordeeld. Chinese EV-kopers worden vooral aangetrokken door de toeters en bellen in dergelijke auto’s, zoals hun digitale cockpits, hun entertainmentsystemen aan boord en het vermogen van hun spraakherkenningssystemen om verschillende Chinese accenten te herkennen. Hoofdconsultant Jeff Cai van JD Power die de top 10 samenstelde, legt uit dat de Chinezen in tegenstelling tot de westerse chauffeurs de voorkeur geven aan krachtige spraakbesturingsfuncties.
Sommige Chinese assembleurs van slimme auto’s hebben bewezen superieur te zijn aan hun rivalen op het gebied van de ontwikkeling van digitale cockpits. Nio’s ET7 is uitgerust met PanoCinema, een panoramische en digitale cockpit met augmented reality (AR) en virtual reality (VR) technologieën. Het PanoCinema-systeem wordt aangedreven door gordijnverlichting met 256 kleuren en een Dolby Atmos 7.1.4 surround-soundsysteem. Met de theaterfunctie van Tesla kunnen verschillende videostreaming diensten worden afgespeeld op het bedieningsscherm terwijl het voertuig geparkeerd staat. Gebruikers van Model Y kunnen ook de knoppen op het stuur gebruiken om videogames te spelen via het Arcade-systeem.
Tesla werd voordien door Chinese bestuurders aanzien als synoniem met slimme EVs. Het Model 3 was de best verkochte elektrische auto op het vasteland totdat hij in september 2020 van de troon werd gestoten door een mini-elektrische auto van SAIC-GM-Wuling. Toch blijft Tesla erg populair. Vorig jaar leverde het meer dan 710.000 Model 3’s en Model Y’s aan klanten op het vasteland, een jaar-op-jaar stijging van 50 procent. Ter vergelijking: het in Beijing gevestigde Li Auto, de naaste rivaal van Tesla, leverde in 2022 133.246 eenheden aan klanten, maar toch een jaar-op-jaar stijging van 47 %
Stephen Dyer van consultancy AlixPartners merkt op dat buitenlandse autoproducenten met een aantal van deze technologieën een voorsprong hadden. ‘Chinese spelers maken echter een snelle inhaalslag en overtreffen in veel gevallen hun buitenlandse collega’s’. Tesla-auto’s worden in China ‘internationale modellen’ genoemd, omdat ze niet specifiek zijn ontworpen voor automobilisten en passagiers op het vasteland. Het zijn niet de slimme voertuigen waar veel rijke Chinese consumenten naar verlangen’, zegt senior manager Eric Han bij adviesbureau Suolei. “Maar de Teslas worden in China nog steeds beschouwd als producten van hoge kwaliteit en waar voor hun geld, vanwege de sterke naamsbekendheid van het merk.
De Tesla concurrenten Nio, Xpeng en Li Auto hebben wagens waarvan de batterijen minstens even ver rijden dan de Tesla modellen. Chinese slimme EV’s zijn uitgerust met AR- en VR-systemen om passagiers een zogenaamde meeslepende ervaring te bieden die bij Tesla-auto’s ontbreekt. Xpeng beweert dat hun volautomatisch rijhulpsysteem dat van Tesla overtreft. Ondertussen brengt Teslas Gigafactory te Lingang Shanghai na een uitbreiding van de capaciteit met 30% jaarlijks één miljoen voertuigen op de markt. De beslissing over de bouw van een nieuwe lijn werd afgebroken wegens de sombere verkoopvooruitzichten.
Er komt wel een nieuwe fabriek voor opslagbatterijen die jaarlijks 10,000 Megapacks zou produceren.
Bron: SCMP