Chinese EV-bouwers zwermen uit naar het buitenland

Niet enkel BYD gaat in Turkije een miljardenfabriek bouwen. Ook andere grote Chinese autobouwers hebben plannen om hun EVs in het buitenland te verkopen of er fabrieken op te richten. Vooral de interesse voor de Afrikaanse markt valt op.

Chinese autouitvoer in Lianyungang Foto Global Times/CNS Disclaimer

Maandag bevestigde de Turkse regering dat BYD een EV-fabriek zal bouwen in de West-Turkse provincie Manisa nabij Izmir. Het betreft een investering van één miljard $, De fabriek krijgt een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum. Ze zou in totaal 5.000 werknemers tewerkstellen en jaarlijks 150.000 voertuigen vervaardigen. Aangezien Turkije deel uitmaakt van de douane-unie van de EU zullen deze voertuigen geen heffingen moeten betalen bij invoer in de EU. BYD zou Turkije eveneens als een interessante afzetmarkt voor zijn wagens beschouwen.

Het land heeft nog maar net zijn plannen opgeborgen om zelf importtarieven op Chinese wagens te heffen. BYD had begin dit jaar ook al aangekondigd dat er een Europese fabriek in Hongarije zou komen. Dit betreft een hoogtechnologische productiefaciliteit waarin auto’s voor de Europese markt worden gebouwd. Deze fabriek moet in 2027 volledig operationeel zijn. Naast Turkije is de Chinese EV-firma actief de wereldwijde automarkt aan het verkennen. Op 4 juli ging BYD’s fabriek in Thailand in productie, de eerste EV-fabriek in Zuidoost-Azië. Op 28 juni rolde de eerste serie nieuwe-energievoertuigen in BYDs fabriek in Oezbekistan van de productielijn.

Andere merken

GAC Aion, een NEV-dochteronderneming van Guangzhou Automobile Group, begon in januari met de bouw van een fabriek in Thailand. Het is de eerste buitenlandse productievestiging van het bedrijf, met een geplande jaarlijkse capaciteit van 50.000 eenheden. In april tekende het bedrijf ook een samenwerkingsovereenkomst met de Indonesische INDOMOBIL-Group. Deze houdt een allesomvattende strategische samenwerking in op het gebied van voertuigfabricage, autoverkoop en -diensten, evenals financiën en energie-ecologie.

Neta is vorig jaar begonnen met de exploitatie van een productiefabriek in Thailand. Deze firma is onlangs ook gestart met de massaproductie van EVs in zijn fabriek in Indonesië, terwijl het momenteel zijn derde buitenlandse fabriek bouwt in Maleisië. Zeekr, dochteronderneming van Geely, is van plan om haar aanwezigheid uit te breiden van 25 naar meer dan 50 wereldwijde markten tegen het einde van dit jaar.

Afrika

Neta Auto-ondervoozitter Zhou Jiang met de eerste Keniaanse klant SCMP Disclaimer

Deze week werd in de Keniaanse hoofdstad Nairobi de eerste winkel van Neta Auto geopend. Voor Neta-ondervoorzitter Zhou Jiang betekent de opening van zijn eerste Afrikaanse winkel ‘een nieuwe fase van EVs die de Afrikaanse markt betreden’ na het protectionisme van de EU en de VS’. Hij verklaarde dat landen in Afrika, Zuidoost-Azië, Zuid-Amerika en sommige Europese markten allemaal op de radar van de Chinese EV-merken staan. In Nairobi begon het met de Neta V-stermodelauto, in samenwerking met dealer Moja EV Kenya als distributeur.

Neta Auto heeft ook een voorakkoord getekend met het Keniaanse Associated Vehicle Assemblers om elke maand 250 EVs te assembleren. Kenia wordt dan de draaischijf voor de export van de EVs van Neta naar de rest van Afrika. Zhou voegde eraan toe dat de assemblage in de eerste helft van 2025 zou kunnen starten. Met het oog op de Afrikaanse toekomst is de EV-fabrikant van plan om zich in de komende twee jaar in 20 landen te vestigen en er 100 winkels te openen. En binnen drie jaar hoopt Neta in Afrika een jaarlijks verkoopvolume van meer dan 20.000 eenheden te bereiken.

Andere Chinese EV-giganten zoals Build Your Dreams (BYD), Geely, Dongfeng Motor, Great Wall Motor en SAIC Motor zien de ontluikende Afrikaanse markt als een grote kans voor EVs. In Casablanca lanceerde AD Huang, algemeen directeur van BYD voor het Midden-Oosten en Afrika, vorige maand het nieuwe Seal U DM-i model. Marokko is goed op weg om een soort hub voor EVs in Afrika te worden. Dit land trekt een groeiend aantal Chinese EV- en accufabrikanten aan. Naast de aanwezigheid van batterijgrondstoffen heeft dit ook te maken met zowel de nabijheid van de EU als het vrijhandelsakkoord van Marokko met de VS. Vorig jaar sloot Gotion High-Tech met Marokko een overeenkomst om in het land de eerste Afrikaanse EV-fabriek te bouwen, wat een investering van 6,4 miljard $ vertegenwoordigt.

Gotion tekent voorakkoord met Marokko Foto. moroccoworldnews.com Disclaimer

Motorfietsen en bussen

BYD lanceerde vorig jaar ook zijn volledig elektrische C-segment crossover BYD Atto 3 in Zuid-Afrika. In januari betrad het bedrijf ook de Rwandese markt met zijn Atto 3 via het CFAO Mobility dealerschap. De modellen Dolphin en Dolphin Mini zullen later dit jaar verkrijgbaar zijn, aldus het bedrijf. Vorige week ging de Chinese EV-gigant ook een samenwerking aan met de Rwandese EV-fabrikant Ampersand om 40.000 elektrische motorfietsen te bouwen in Rwanda en Kenia.

Ampersand zal de batterijcellen van BYD gebruiken om ongeveer 40.000 elektrische motorfietsen te bouwen tegen het einde van 2026. Het lange-termijndoel is om een groot deel van de 30 miljoen commerciële motorfietsen in Afrika te elektrificeren. Dit vormt een logische eerste stap naar het koolstofvrij maken van een zeer grote potentiële markt van motorfietsen in het Zuiden, zei BYD-woordvoerder Sihai Zhang.

Ondertussen komt de assemblage van EVs uit China in een aantal Afrikaanse landen in een stroomversnelling. In Nairobi, bijvoorbeeld, assembleert het startende EV-bedrijf BasiGo nu elektrische bussen uit bouwpakketten. Die importeert het van het Chinese staatsbedrijf CHTC Motors, ‘Onze eerste elektrische bussen zijn geassembleerd met onze partners bij Kenya Vehicle Manufacturers (KVM)’, zei medeoprichter en CEO van BasiGo, Jit Bhattacharya. Dit zijn de eerste eenheden van wat volgens ons de eerste seriële assemblagelijn voor grote aantallen elektrische bussen in Kenia zal zijn’, aldus Bhattacharya.

Bron: SCMP