Het Chinese internet gonst van verontwaardiging over de slechte behandeling van huisdieren die via internet goedkoop verkocht en in onaanvaardbare omstandigheden door pakjesdiensten geleverd worden.
Een recent e-commerce fenomeen is de verkoop van ‘levende verrassingsboxen’. Voor spotprijs koopt men een box waarin een levend huisdier- een katje of een hondje, of soms een schildpad- zit. Dit gebeurt via verschillende e-commerce platformen, ook grote zoals Pinduoduo en Taobao en de levering gebeurt door dezelfde koerierdiensten die alle andere pakjes leveren. De advertenties tonen foto’s van mooie rashondjes of -katjes. Vanaf 9,9 yuan (1,25 euro), of 19,9 yuan krijgt men een mooie verrassing thuis. Aantrekkelijk toch!
Verrassingspakketten zijn erg populair bij jongeren. Meestal bevatten ze snoep, cosmetica en dergelijke. Sommigen bevatten ook hondensnoepjes en andere producten voor huisdieren. De verkoop van dieren zelf begon kort na de lockdown in het voorjaar van 2020 toen de interesse in een huisdier sterk steeg.
Het fenomeen trok de aandacht op Weibo – de Chinese versie van twitter- in januari dit jaar. Bloggers klagen het gebrek aan lucht, het verzenden over grote afstanden in heel kleine ruimten en het brutaal behandelen van de dozen aan als dierenmishandeling. Bij de dieren die het overleven is de sterfte in de eerste week enorm.
De situatie wordt onder meer aangeklaagd op weibo door ‘Snack Girl’, met zeven miljoen volgers. Aan deze spotprijs kan de transactie niet zuiver zijn. Het blijkt bijvoorbeeld dat veel dieren al snel sterven omdat ze ziek zijn . Vandaar dat men soms spreekt van ‘hondjes of katjes voor een week’. Het vervoer gebeurt in erbarmelijke omstandigheden. Op 3 mei vonden dierenrechtenactivisten in Chengdu een camionette met 160 katten en honden in opeengestapelde dozen. Verschillende waren al dood door verstikking.
Een schrijnend geval dat op het internet gedeeld werd was dat van een 9,9 yuan pakje dat door de ontvanger geweigerd werd. Het bleef uiteindelijk achter in een postkantoor waar de stervende pup ontdekt werd maar niet meer kon gered worden.
De oproep van ‘Snack Girl’ om te stoppen nog dieren op dergelijke manier te kopen kreeg in enkele uren 340.000 likes en werd 47.000 keer gedeeld.
Een aantal internauten eist dat er eindelijk een wet voor de dierenbescherming komt. Wie vandaag actie wil ondernemen tegen de verrassingsdozen met dieren kan dat alleen op basis van het postreglement dat het verzenden van dieren via de post verbiedt.
Bronnen: Weibo, Sixthtone