Chinese scheepsbouw zet opgang verder

De Chinese scheepsbouwindustrie is tijdens het eerste semester behoorlijk gegroeid waardoor haar leidende positie wereldwijd is versterkt; Van de 18 belangrijkste scheepstypen stond China tijdens het eerste semester wereldwijd op de eerste plaats wat betreft nieuwe orders voor 14 van deze soorten schepen. Voor de toekomst wordt gemikt op dubbele brandstof energiesystemen op methanol en LNG.

Bouw van een zwaar hefschip in Wuhu, Foto:China Daily Disclaimer

Van januari tot juni voltooide China scheepsbouwprojecten voor een totaal van 25  miljoen ton draagvermogen (DWT), een stijging van 18,4 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nieuwe bestellingen stegen tot 54 miljoen DWT, een sterke groei van 43,9 %. Eind juni bedroeg de orderportefeuille 171 miljoen DWT, een stijging van 38,6 % ten opzichte van vorig jaar.

Uit de gegevens van het Ministerie van Industrie en IT (MIIT) blijkt ook de dominante positie van China op de wereldwijde scheepsbouwmarkt. In de eerste helft van dit jaar vertegenwoordigden de voltooide scheepsbouwprojecten, de nieuwe orders en de orderportefeuille van het land gemeten in DWT respectievelijk 55 % , 74,7 %  en 58,9 %  van de wereldwijde totalen. In 2023 bedroegen de drie belangrijkste marktindicatoren 50,2 % , 66,6 % en 55 %.

Ondanks de onzekere wereldwijde economische vooruitzichten en de weerslag van handelsprotectionisme en de-globalisering op de scheepsbouwindustrie, blijft de Chinese economie veerkrachtig en zet de hersteltrend in de maritieme handel zich door, aldus adjunct-directeur Cao Bo van de statistiek bij de China Association of the National Shipbuilding Industry (CANSI). Van de 18 belangrijkste scheepstypen ter wereld zoals bulkschepen en olietankers, stond China in de periode januari-juni wereldwijd op de eerste plaats wat betreft nieuwe orders voor 14 van deze soorten schepen, zo blijkt uit CANSI-statistieken.  Nog volgens die statistieken steeg het bedrijfsinkomen van China’s grootste scheepsbouwers in het eerste kwartaal met 31,5 % op jaarbasis. De scheepvaartindustrie is een kritieke pijler van de wereldwijde economische ontwikkeling en dient als barometer voor de macro-economische gezondheid van China.

Havens

Slimme koolstofvrije terminal van de Tianjin haven Foto Xinhua Disclaimer

Dit jaar hebben verschillende Chinese havens een voortdurende groei in overslag laten zien. Van januari tot juni bijvoorbeeld behandelde ’s werelds drukste Ningbo-Zhoushan haven in termen van goederenoverslag 708 miljoen ton vracht, een stijging van 4,2 % op jaarbasis en 19.165 miljoen TEU containers, een stijging van 8,4 %. De haven van Guangzhou heeft naar schatting 12.206 miljoen TEU verwerkt, een groei van 6,3 %.
Hoofdplanner Wu Chungeng bij het Transportministerie merkt op dat het Chinese goederenvervoer over water in 2023 het hoogste ter wereld bleef en in de eerste helft van dit jaar gestaag bleef groeien. ‘Maritiem transport behandelt ongeveer 95 procent van China’s buitenlandse handelsvracht’, zei Wu op een recent forum. ‘China’s internationale scheepvaartvolume is nu goed voor bijna een derde van het wereldwijde totaal, wat de rol van China in de internationale scheepvaart verder benadrukt.’

Toekomst

In mei opgeleverd LNG schip van 5° generatie Foto China Daily Disclaimer

De VS zijn daarentegen redelijk beschaamd dat zij nog nauwelijks 1% van de commerciële schepen bouwen. Nochtans heeft de VS in 2020 29 Chinese scheepsbouw entiteiten toegevoegd aan een sanctielijst ‘wegens redenen van nationale veiligheid’. Bovendien loopt nog een VS-onderzoek naar Chinese staatssteun voor de sector maar ook dit lijkt boter aan de galg. Logisch want de veeleisende klanten-rederijen vragen een kwaliteitsvolle bouw aan een redelijke prijs en de Chinese werven verbeteren almaar hun technologisch niveau.
Ondervoorzitter Zhou Jinglei van Taizhou Sanfu Ship Engineering beweert dat zijn bedrijf momenteel 45 orders in portefeuille heeft met een productie die gepland staat tot 2027. ‘We hebben onze investeringen in technologische innovatie verhoogd om schepen met een hoge toegevoegde waarde te ontwikkelen die zijn uitgerust met geavanceerde dubbele brandstof energiesystemen op methanol en LNG, terwijl we ons voordeel in het bouwen van multifunctionele zware-ladingschepen behouden’, aldus Zhou. Dual fuel aangedreven containerschepen kunnen de uitstoot van koolstof, stikstofoxide en zwavel aanzienlijk verminderen in vergelijking met door traditionele brandstof aangedreven containerschepen. .

Bronnen: Xinhua, China Daily