Iedereen weet inmiddels dat China grote sprongen op technologisch gebied maakt. Dat geldt echter niet enkel voor chips, raketten of supersnelle treinen. Zo omvat de lijst van de Top 100 beste snoepfabrikanten van 2023 voor het eerst ook een Chinees bedrijf: Amos Sweets.
Een product van Amos Sweets; foto Amos (disclaimer)
Bescheiden positie
Amos Sweets, gelegen in Jiangmen, Guangdong, vlakbij de Shenzhen Special Economic Zone, kwam binnen op de 95e positie. Dat klinkt wellicht vrij laag, maar na meerdere voedselveiligheidsincidenten in China in de afgelopen decennia is dit een prestatie die een felicitatie waard is. Twee Chinese zuivelbedrijven, Yili en Mengniu, bevinden zich al enige jaren in de internationale Top 10. De zoetwarenmarkt is echter veel competitiever, vandaar dat de weg naar succes van Amos Sweets een stuk zwaarder was en dit succes ook een stuk zwaarder weegt.
Functionele snoep
Een van de sterkste punten van Amos is dat het zich van begin af aan gespecialiseerd heeft in zogenaamde functionele snoep (gummies), snoep die je gewoon kunt eten, maar waarmee je ook nog van alles kunt doen. Een interessant voorbeeld vormen de Amos 4D Gummy Fruits; eigenlijk een soort snoeplego. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende fruitsmaken en worden over de hele wereld verkocht, b.v. in Walmart in de VS, Home Bargains in het VK en Lawson in Japan. Je kunt er van alles mee bouwen, net als met de echte plastic Lego. De gummies van Amos zitten vol geconcentreerd vruchtensap. Veel klanten gebruiken ze om taarten te versieren. Het voordeel van gummies ten opzicht van echt fruit is dat de snoepjes langer goed blijven, terwijl ze toch naar echt fruit smaken.
Certificatie
Amos Sweets besteedt veel aandacht aan de kwaliteit van zijn producten. Het bestuur van Amos is zich bewust van de minder goede reputatie van China op het gebied van voedselveiligheid en heeft zwaar geïnvesteerd in kwaliteitscontrole om internationaal erkende voedselveiligheidsmerken te verkrijgen, waaronder de HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point; een internationaal erkende certificering) van de Amerikaanse Food and Drug Administration en het Britse British Retail Consortium. De producten van Amos hebben ook een Halalcertificatie.
Internationale samenwerking
Deze certificeringen hebben bijgedragen de groei van Amos Sweets in het buitenland, waaronder het betreden van Japan, een markt die bekend staat om hoge toetredingsdrempels. Amos werkt daar samen met de Japanse snoepmaker Kanro via een distributiepartnerschap. Amos verkoopt Kanro’s potloodsnoepjes en melksnoepjes in China. In ruil daarvoor verkoopt Kanro Amos’ 4D Gummy in Japan. Dergelijke partnerschappen zijn kenmerkend voor de Aziatische cultuur die grote waarde hecht aan langdurige samenwerkingsverbanden van partners die elkaar door en door kennen en vertrouwen.
Wat nog rest is de vraag wanneer de producten van Amos ook in de schappen van onze supermarkten verschijnen. Wellicht wekt dit recente succes van Amos ook de interesse van Europese partijen.
Bronnen: Amos Sweets, snackandbakery.com, just-food.com.