De 1344 km lange in Angola door China Railway Construction Corporation(CRCC) gebouwde spoorlijn werd zaterdag open gesteld voor het publiek. De spoorlijn verbindt Lobito in het westen met Luau aan de grens en is daarmee de tweede grootste door Chinezen gebouwde spoorlijn op het continent na de Tanzania-Zambia (Tazara) spoorweg uit de jaren zeventig.
China Railway Construction was al vorig jaar klaar met de aanleg van de 1344 km lange spoorweg. Zaterdag volgde het in gebruik nemen. Het is behalve de langste ook de snelste spoorlijn in Angola en verbindt de Atlantische haven Lobito met de oosters gelegen grensstad Luau, De snelheid langs het traject met 67 stations is 90km/uur en de renovatiekosten van deze door de Portugezen bebouwde Benguela spoorlijn bedragen $ 1,83 miljard. De snelheid van de spoorweg aangelegd door Portugal bedroeg maar 30 km/uur. Het materiaal en de technische standaarden kwam weliswaar uit China, maar voor het project werden 100.000 lokale werkers ingezet voor de aanleg. Ook 10.000 werkers werden opgeleid als techniekers. 20 Chinese arbeiders overleden tijdens de aanleg. Voorzien wordt dat de spoorlijn jaarlijks 4 miljoen passagiers vervoert en 20 miljoen ton vracht. Later zou de Lobito-Angola spoorweg verbonden worden met de spoorweg naar Zambia en met de Tanzania-Zambia spoorweg.
Eind vorig jaar zei directeur generaal van het Zambiaanse North Western Railways Emoch Kavindele dat de financiering van $ 1 miljard binnen is voor de twee fases om de spoorwegen van het mijnengebied in Zambia te verbinden met de Benguela spoorweg. Het is volgens Kavindele die geciteerd wordt door het blad Southern Times de bedoeling dat de eerste treinen binnen de 18 maanden met koper naar de kust vervoerd worden .
De modernisering van de nieuw geopende Benguela spoorlijn werd bekostigd met olieopbrengsten van Angola die ook instonden voor de vernieuwing van de diepzeehaven in Lobito met een ertsterminal en een raffinaderij van 200.000 vaten olie die nog in aanbouw is. China heeft eind 2012 overigens al Portugal overvleugeld zowel als Angola’s eerste bron van import (27%) als van export (46%)
Oost-Afrika
BuZa-minister Wang Yi zei tijdens zijn bezoek aan Kenia in januari dat China wil helpen om de Afrikaanse droom van een snel spoorweg netwerk te verwezenlijken. China Road and Bridge Corp is een spoorverbinding tussen Mombasa en Nairobi aan het aanleggen die uiteindelijk Kenia met Oeganda, Rwanda, Burundi en Zuid Sudan wil verbinden tegen een kostprijs van $ 13 miljard. China ’s Eximbank betaalt 90% van de eerste fase. De 610 km lange lijn van Mombasa naar Nairobi zou begin 2018 klaar moeten zijn. Volgens president Kenyatta zou dit de vrachtprijs per kilometer voor 1 ton doen dalen van 20 US cents naar 8, aldus Reuters. De passagierstreinen zullen maximaal 120 km/uur rijden en de vrachttreinen 80 km/uur. Wat Chinese treinstellen betreft mag CNR 232 diesel locomotieven leveren aan Zuid-Afrika.
Bronnen: Xinhua, http://www.macauhub.com.mo/china-africa-reporting.co.za
extra info: er zijn wel wat Chinese spoorweg werker dood gegaan door landmijnen. ze zei dat er geen landmijnen op de werkplaats zaten, maar Angola overheid loog hier voor. die luie Afrikaanse werker kunnen zulke werk conditie niet eens aan.