Van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba loopt nu een zogenaamde Chinese spoorweg naar de Republiek Djibouti, met zijn gelijknamige hoofdstad. Deze infrastructuur zal de economie in de regio een geweldige stimulans geven. Naar schatting 95 miljoen mensen zullen een vlotte toegang tot de markten krijgen.
Het vertrekstation is in Addis Abeba, het eindstation in de stad Djibouti. Die heeft een strategische haven aan de Rode Zee. Over de spoorweg reizen mensen en worden producten naar de haven vervoerd. De 750 km lange reis van Addis Abeba naar Djibouti wordt nu in 10 uur tijd afgelegd. Over slechte wegen met talloze opstoppingen duurt dat verschillende dagen.
Chinese spoorweg voor groei
De verbinding tussen de twee steden dient voor zowat 90% van alle import en export van Ethiopië naar Azië en Europa. Vanuit Djibouti gaan er vele goederen naar andere landen in Afrika. De economie van Ethiopië is een van de snelst groeiende in Afrika. Dat zal voortaan nog meer het geval zijn. Langs de spoorweg worden industriezones en moderne steden gebouwd. De economische activiteit zal sterk toenemen, welvaart en banen opleveren. Het land wil tegen 2020 een spoorwegnet van 5.000 km laten aanleggen. Djibouti, een kleine staat in de Hoorn van Afrika, hoopt dat de spoorlijn het eerste deel is van een net dat de Rode Zee met de Atlantische oceaan kan verbinden, dwars door Afrika. Die reis kost nu drie weken met een schip. Een groot probleem is dat van de vele militaire conflicten, zoals dat in Zuid-Soedan.
Personeel
De treinen zijn rood, geel en groen, de kleuren van de Ethiopische vlag. Het personeel bestaat nu nog voor het grootste deel uit Chinese conducteurs, technici en stationschefs. Westerse persagentschappen wijzen erop dat ‘Chinezen de treinen besturen en de stations beheren’. Het Chinese persbureau Xinhua preciseert dat er naast Chinezen al Ethiopiërs in functie of in opleiding zijn (het grootste deel van de spoorweg loopt door Ethiopië). Zij moeten over vijf jaar de Chinese collega’s vervangen. China Railway No 2 Engineering Group leidt nu 2.000 Afrikaanse personeelsleden op. Vanwege het personeelstekort begint na de inhuldiging van gisteren een proefperiode. Dan is er alleen vrachtvervoer. Er gaan gedurende korte tijd nog geen betalende passagiers mee. Over drie maanden begint het passagiersvervoer dat dagelijks in twee richtingen zal worden verzorgd.
Chinese inbreng
De lijn is de eerste elektrische spoorwegverbinding die in Afrika met Chinese technologie en volgens Chinese normen is aangelegd. Ze komt in de plaats van een Franse spoorweg voor dieseltreinen uit 1917. China Civil Engineering Construction en China Railway Group hebben het werk gedaan. Volgens een directeur hebben de bouwers vooral Chinese uitrusting, design en constructies gebruikt. Ook de analyses en beoordelingen van het project zijn door Chinese deskundigen uitgevoerd. Bij de aanleg hebben meer dan 20.000 arbeiders uit Ethiopië en 5.000 uit Djibouti meegewerkt. Het project heeft volgens sommige bronnen 3 miljard euro gekost. De Chinese Exim Bank heeft het voor 70% gefinancierd.
Ontwikkelingsstrategie
In de jaren 70 van de vorige eeuw heeft China uit politieke solidariteit de beroemde Tazara-spoorweg helpen bouwen, op verzoek van Tanzania en Zambia. De afgelopen decennia heeft China in Afrika vooral de nadruk gelegd op het delen van zijn ervaringen. De Volksrepubliek behoort wat het aanleggen van spoorwegnetwerken en de bouw van hogesnelheidstreinen betreft tot de wereldtop. Afrika wil een duurzame en onafhankelijke economische ontwikkeling. De ondervinding van China heeft geleerd dat spoorwegen, wegen en luchtvaartverbindingen essentieel zijn om dat tot stand te brengen. China werkt nu met landen in Afrika samen daaraan en wil dit in de toekomst blijven doen. Bij de opening van de spoorweg Addis Abeba – Djibouti hebben Afrikaanse en Chinese gezagsdragers die ontwikkeling met voldoening begroet.
Xinhua, BBC, SCMP, China Daily