Chinese spoorwegen hebben dubbel zoveel schuld als Griekenland.

De Chinese spoorwegmaatschappij China Railway Corporation (CRC) zit met $ 614 miljard aan schulden en dat is tweemaal de omvang van de Griekse obligaties. Allerlei remedies worden overwogen zoals de splitsing van de spoorwegen in regionale entiteiten.

redeyehst

SST met ‘rode ogen’ voor ’s nachts


De Chinese spoorwegen beheeren 121.000 km spoorlijnen waarvan 19.000 super snelle lijnen. 11.000 nieuwe snelle lijnen zijn gepland. Nochtans keek CRC eind maart tegen een schuldenberg aan van $ 600 miljard of 4140 miljard yuan en dat is 10,4% meer dan eind maart 2015. Tijdens het eerste kwartaal bedroeg het verlies 8,73 miljard yuan en dat is 35 % meer dan het jaar voordien. Nochtans viel de schuldratio van 66 % eind december tot 65,2% omdat de activa toenamen. De CRC-activa waren tijdens het eerste kwartaal 6.350 miljard yuan waard en dat is 12% meer dan vorig jaar, aldus een audit-rapport.
De voornaamste reden van het hoger verlies ligt in de daling van het vrachtvervoer. De vracht per spoor daalde zowat met 10% vergeleken met een jaar eerder. Vooral minder staal en steenkool werden vervoerd en dit veroorzaakte een daling van het vrachtinkomen met 14 %. Voor dit jaar plant CRC 800 miljard te zullen spenderen aan infrastructuur waarvan tijdens Q1 nog maar 72 miljard werd uitgegeven. Het bedrag zal zowel gaan naar de uitbouw van het SST-net, meer intercitytreinen als het voleindigen van het vrachtnetwerk.

Remedies

De spoorwegen willen de stijgende schuldenberg tegen gaan vooreerst door zelf in te staan voor het onderhoud van de rijtuigenspoorwgmij. Ook reclame op de tickets behoort tot de mogelijkheden. Voorts zullen de SST’s nu ook ’s nachts ingezet worden. Experts vinden dat de maatschappij opgesplitst zou moeten worden in verschillende firma’s per regio. Vorige maand heeft CRC de oprichting aangekondigd van spoorweg logistieke centra in Anhui en Shandong en dit om het transport van huishoudtoestellen te ondersteunen en zo te concurreren met luchtvaartmaatschappijen en privé leverdiensten. Een andere optie zijn meer publiek-privé partnerschappen om minder afhankelijk te zijn van eigen middelen. Nieuw is ook dat de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie aan de spoorwegmaatschappij de bevoegdheid heeft verleend om zelf haar tarieven te bepalen.
Meer nieuws over de spoorwegen: Te Changsha wordt tussen het spoorstation en de luchthaven een magnetische ophangtrein van Chinese makelij getest. De trein doet 10 minuten over de 18,5 km lange rit, kan tot 100 km per uur en de 48 meter lange trein bevat 3 stellen die 363 personen kunnen vervoeren. Te Changchun zal het lokaal filiaal van China Railway Rolling Stock volgende maand beginnen met het testen van een hybride trein die zowel op diesel kan rijden als op een elektriciteitsbatterij.
Bronnen: China Daily, en.ce.cn

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *