Enkele Chinese firma’s staan op het punt om zowel in de Verenigde Staten als in het Verenigd Koninkrijk belangrijke deals af te sluiten voor de bouw van hogesnelheidstreinen. Als deze deals doorgaan, is het tijdperk van China als leverancier van enkel speelgoed, schoenen en T-shirts definitief voorbij.
Vorige week werd tijdens het bezoek van premier Putin een memorandum getekend voor de uitbouw door de Chinezen van het hogesnelheidsnet in Rusland; vorige maand bestelde de Chinese regering bij de joint venture ‘Bombardier Sifang’ voor 27 miljard yuan snelle treinen voor de uitbouw van het Chinese net; en nu blijken Chinese TGV-bouwers, waaronder ‘China South Locomotive & Rolling Stock’ (CSR), in verregaande onderhandelingen om TGV’s te leveren aan de eerste Amerikaanse snelletreinlijn, Desert Xpress. De 302 km lange Desert Xpress zal binnen vier jaar rijden van Victorville (Californië) tot Las Vegas (Nevada). Een beslissing over de leverancier zou begin volgend jaar bekendgemaakt worden, aldus Thomas Stone, voorzitter van Desert Xpress op een recente technologietop in Peking. Desert Xpress onderhandelt met de Chinezen over hun mogelijke inbreng in het project, dat op 4 miljard $ geraamd wordt. De Amerikaanse regering heeft reeds 8 miljard $ vrijgemaakt voor 10 snelletreinlijnen, maar de komende 5 jaar zouden daar nog vele miljarden bijkomen, aldus Stone, die opmerkt dat China over een betrouwbare technologie beschikt. Ironisch verwierven de Chinezen deze technologie door joint ventures met Europese firma’s als Alstom en Siemens.
Maar ook Europa staat op het punt om de Chinese snelle treinen te introduceren. Volgende maand trekken bazen van CSR-Nanjing naar het Verenigd Koninkrijk om deals te sluiten die tot 500 miljoen £ kunnen oplopen. Als de Britse operator tevreden is, zouden meer orders volgen, aldus David Shipley van CSRE, het adviesbureau van British Railways . Ook een privétreinoperator in het Verenigd Koninkrijk zou geïnteresseerd zijn, vertelt Shipley, die stelt dat CSR in een sterke positie staat om in het komend decennium voor meer dan 1 miljard £ aan orders weg te kapen.
Als dit zou doorgaan, dan kan er wel reactie verwacht worden van Europese constructeurs. Nog met nieuwjaar riep Philippe Mellier, baas van Alstom, de westerse landen op om Chinese export van tgv’s te boycotten. Ook in Zuidoost-Azië zou de Chinese technologie/prijs in de smaak vallen. Daarbij lijkt China klaar om over te stappen van exportland van laagtechnologische goederen, zoals T-shirts en schoenen, naar exporteur van ook computers, netwerkapparatuur, wagens en treinen.
Bron: SCMP
Zie ook CCTV over snelle trein