Diverse steden in Azië en in West-Europa wedijveren met elkaar om Chinese toeristen aan te trekken en het naar hun zin te maken. Hiermee contrasteert de houding van Hongkong waar zelf Chief Executive Leung vindt dat de hotelinfrastructuur al overbelast is.
Tijdens de periode van het Chinese nieuwjaar brachten meer dan 5 miljoen Chinezen hun vakantie in het buitenland door, een verhoging met 10%. Volgens Japanse media waren de winkels die elektronische goederen verkopen, volgepakt met Chinese verbruikers die er rijstkokers, slimme toiletbrillen en digitale fototoestellen opkochten. Geraamd wordt dat het kleine half miljoen Chinese toeristen er $ 941 miljoen spendeerden. Volgens een HSBC-rapport gingen 80 % van de uitgaven van de Chinese toeristen in Parijs naar winkelen. De Chinezen nemen nu 40% van de verkoop van luxegoederen voor hun rekening in Frankrijk, 35% in Italië en 25% in het Verenigd Koninkrijk.
CEO Paolo de Cesare van de luxe warenhuis Printemps zegt: “Tijdens de jaren zeventig zagen we Amerikaanse kopers, tijdens de Jaren tachtig en negentig kwamen Japanners en na 2000 arriveerden de Russen”. De voorbije 7 jaren het waren vooral Chinezen als de voornaamste toeristen die Printemps bezochten. In zijn warenhuis komt 40 % van de verkoop door buitenlandse klanten en onder deze vormen de Chinezen de helft. Volgens Global Blue spannen Chinese consumenten met een kwart van de opkopen in Britse tax free winkels de kroon. Harrods heeft een nieuw Chinees restaurant geopend op de vijfde verdieping.
Vorig jaar bedroeg het aantal Chinese toeristen dat in totaal het buitenland bezocht 109 miljoen, een vooruitgang met bijna een vijfde. De in Madrid gebaseerde United Nations World Tourism Organization (UNWTO) stelt vast dat China sinds 2012 de grootste uitgaande markt geworden is. “De gehele Europese sector schenkt grote aandacht aan de gewoonten en behoeften van de Chinese verbruiker”, aldus COO Yu Jin bij Caissa Touristic AG in Hamburg: je ziet Chinees sprekende verkopers in grootwarenhuizen en Chinese Tv-programma’s in hotels.
Het was ooit anders: China was voorheen enkel een land dat toeristen aantrok. Volgens CNTA bedroeg het aantal toeristen dat vorig jaar naar het buitenland reisde 13 maal dit aantal uit 1998. In 2013 spendeerden de Chinese toeristen $ 129 miljard in het buitenland, meer dan enig ander land van herkomst. “De Chinese klanten hebben een grote koopkracht” aldus Sonja Roessler van McArthurGlen’s Designer te Berlijn. De 20 verkooppunten van McArthurGlen’s in Europa zagen in 2014 hun verkoop aan Chinese toeristen met meer dan 35% stijgen en dit betekent een verviervoudiging tijdens de voorbije 4 jaar. Mediamanager Jia Xiaoli bij de German National Tourist Board stelt vast dat de gemiddelde Chinese toerist tijdens Q1 van 2014 575 euro uitgaf, het hoogste van al en dit jaar wordt een verdere stijging verwacht. Ook in Brussel druppelt het: de stad Brussel heeft voor een 30-tal handelaren een cursus in 3 delen opgezet om de Chinese klant beter te begrijpen en te bedienen. “Huanying” zal dus niet uit de lucht zijn in het “Ilot Sacre”. In Brussel is China de elfde bezoekende natie, maar de gemiddelde Chinees blijft er maar anderhalve dag.
Hongkong
In schril contrast met deze opgang en ermee gepaard gaand optimisme staat de toestand in Hongkong die met het Chinees nieuwjaar voor het eerst sinds 20 jaar minder personen uit het vasteland ontving. Vorig jaar was er nog een vooruitgang met 13 % tot 594.000. De terugval wordt onder meer toegeschreven aan protesten in Hongkong tegen Chinese toeristen die verweten worden te gaan lopen met essentiële goederen zoals baby melkpoeder en luiers waarvan ze de prijzen zouden opdrijven. Een ruime maand geleden scandeerden 100 personen in de New Town Plaza te Sha Tin “Vastelanders ga terug naar huis”. Vorige week was er nog een protest tegen “parallelle traders” die effecten zonder belastingen in Hongkong opkopen om ze in het vasteland door te verkopen.
Tijdens het voorbije Chinees nieuwjaar kwamen er tijdens de eerste dagen maar 400 Chinese groepen, terwijl dat het jaar voordien nog 500 waren. Brokerage CLSA ziet het cijfer aan Chinese toeristen te Hongkong dit jaar maar met 4 % vooruit gaan, terwijl vorig jaar nog een jump met 16% te zien was. De toeristen zijn met zo veel dat ze geen kwalitatieve service meer genieten, zo wordt gezegd. Blijkbaar is dit een redenering die ook gevolgd wordt door Chief Executive Leung die beloofd heeft bij de autoriteiten in Beijing te pleiten voor het niet uitbreiden van de 49 steden in het vasteland waarvan de bewoners single Hongkong kunnen bezoeken. Volgens Leung zit de toeristische infrastructuur in Hongkong al afgeladen vol. Het hoofd van de Travel Industry Council in Hongkong Joseph Tung vreest echter dat de koopkrachtige Chinese toeristen andere plaatsen gaan opzoeken. Het onderwerp zou besproken worden tijdens de twee sessies die nu gehouden worden.
Bronnen: Xinhua, SCMP, China Daily, Le Soir
Waarom gaan Chinese toeristen naar Hongkong? Shoppen en (mini-)Disneyland. Shoppen: Chinezen gaan naar de bron zelf: Europa, VS, Japan, Z.-Korea… Disneyland: in 2016 wordt er in Shanghai een volwaardige Disneyland geopend… Het beperken van Chinese toeristen naar Hongkong zal een overbodige maatregel blijken.