Trump dreigde met schrapping Chinese VS-vluchten

VS-president Trump was van plan om alle Chinese vluchten naar de VS te schrappen tenzij China op het besluit terugkwam om geen Amerikaanse vluchten meer toe te laten. China wil echter meer buitenlandse vliegmaatschappijen éénmaal per week een landingsrecht toe te kennen als ze hun passagiers screenen op Covid-19. Uiteindelijk zou de VS toch twee wekelijkse vluchten per operator toestaan.

Woensdag verklaarden Amerikaanse topambtenaren en het US Department of Transport dat ze vanaf 16 juni geen vluchten van Chinese vliegmaatschappijen meer zullen toelaten. Het initiatief wordt gezien als een tegenmaatregel omdat Amerikaanse vliegmaatschappijen nog niet op China mogen vliegen. Dit betekent dat Air China, Beijing Capital Airlines, China Eastern, China Southern, Hainan Airlines, Sichuan Airlines en Xiamen Airlines na 16 juni niet meer op de VS zouden mogen vliegen. Het Transport departement merkt op dat momenteel vier vliegmaatschappijen op de VS vliegen, maar geen enkele VS-airliner op China. De VS vroeg op 1 juni weer vluchten toe te laten. Dit viel blijkbaar in dovemans oren wat de VS als een schending van het gemeenschappelijk Air Transport Agreement ervaart.

Historiek

De VS vliegmaatschappijen waren echter de eerste om eind januari te stoppen met vliegen op China. President Trump hemelde zelfs zijn reisverbod naar China op als een snelle reactie tegen Covid-19. Naarmate het virus zich verder verspreidde, heeft China half maart een politiek uitgevaardigd ten aanzien van alle landen met een betekenisvol aantal besmettingen. Elke vliegmaatschappij mocht na 12 maart maar per land een vlucht aanbieden om zo enkel de nodige reizen te laten doorgaan. Deze beslissing was wel gebaseerd op het toenmalig vluchtschema zonder VS-vluchten naar China. De Chinese politiek was zeker niet tegen de VS gericht. Overigens hebben verschillende landen al beperkingen op het vliegverkeer uitgevaardigd.

Hoe verder?

Het VS Transport Departement verklaart zich nu bereid om haar verbodsbeslissing te herzien als China Delta Air Lines en United Airlines toelaat naar China te vliegen. Chinese luchtvaartspecialisten merken op dat de luchtvaartindustrie door de Covid-18 crisis aankijkt tegen sterke verliezen terwijl juist de lijnen op China winstgevend waren.

Het VS-Transportdepartement wil wel met China onderhandelen maar houdt het principe aan dat de Chinese operatoren hetzelfde aantal vluchten zal mogen uitvoeren als China de VS-maatschappijen vergunt. De Civil Aviation Administration of China (CAAC) heeft volgens Reuters al  gereageerd door vanaf 8 juni gekwalificeerde buitenlandse operatoren (zonder een land te noemen) toe te laten één keer per week naar China te vliegen naar een bestemming van hun keuze. Ook woordvoerder van Buitenlandse Zaken Zhao Lijian bevestigde dat vooruitgang wordt gemaakt in de discussies. Caixinglobal meent te weten dat van de luchtvaartmaatschappijen zal worden verwacht dat ze hun passagiers op Covid-19 screenen: van de resultaten zouden mogelijke stimulansen of sancties afhangen. Dit mechanisme wordt bevestigd door Global Times: luchtvaartmaatschappijen die gedurende drie weken geen besmette personen hebben zouden twee keer op China kunnen vliegen; omgekeerd vanaf 5 besmette personen wordt de vergunning ingetrokken.

Het Amerikaans Transportministerie vindt dat de Chinese reactie niet ver genoeg gaat, maar zou toch het plan om Chinese vluchten te schrappen opbergen. Per maatschappij zouden per week twee heen- en terugvluchten vergund worden.

Global Times , Financial Times. Caixinglobal, foto Thailandblog.nl

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *