Chinese vrachttrein uit Madrid terug in Yiwu

De vrachttrein die in november uit Yiwu naar Madrid vertrok, is inmiddels met 64 volle containers terug gekeerd in Yiwu. Een nieuw initiatief naast de andere treinen tussen China en Europa.

yixinou2Yiwu is bekend als groothandelscentrum en op 18 november vertrok er een volgeladen vrachttrein richting Madrid waar hij 24 dagen later aankwam. De 13.000 km lange lijn gaat door China, Kazakstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Hij deed er 21 dagen over en bevatte papierwaren, artisanaat en kerstproducten. Ondertussen is de omgekeerde beweging voltooid in 24 dagen en nu bevatte hij bekende producten als wijn en olijfolie. De lijn wordt uitgebaat door InterRail Services en DB Schenker Rail. Volgens de douane voerde Yiwu vorig jaar voor 148 miljard yuan uit, wat 18% meer is dan het jaar voordien

Duisburg

yuxinou

Vergelijking reis per schip en per trein


De belangrijkste vrachttreinlijn tussen China en Europa is deze tussen Chongqing en Duisburg. Deze trein wordt uitgebaat door Trans Eurasia Logistics, een joint venture tussen Deutsche Bahn en de Russische spoorwegen. Sinds september vorig jaar vertrekt deze trein vier maal per week naar China. De trein doet er weliswaar minder lang over dan het schip, maar de trein valt wel dubbel zo duur uit: een container transporteren kost $ 10.000.
Vanuit Duisburg bestaan ook regelmatige vrachtdiensten met zowel de haven van Antwerpen als met Rotterdam en Hamburg. Overigens bezit de Duisburger Hafen AG een aandeel in de containerterminal Antwerp Gateway en heeft er een site voor logistieke verpakking. Tot 10 maal per week sporen vrachttreinen tussen beide sites.
Een andere route China-Europa is de trein die vertrekt uit Chengdu in Sichuan en aankomt te Lodz in Polen. Ook vanuit Zhengzhou in Henan werd al een vrachttrein naar Hamburg gestuurd ook uitgebaat door Trans Eurasia Logistics. Een euvel waar alle treinen mee kampen is dat onderweg veranderd moet worden van spoorbreedte en dat brengt tijdverlies met zich. De hedendaagse versies van de zijderoute zijn blijkbaar nog in volle ontplooiing.
Bronnen: Peoples Daily, Wikipedia, The Guardian
 
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *