Op 18 juni is het derde Chinese vliegdekschip, de Fujian, te water gelaten. Het schip heeft kenmerken waarmee het technologisch de Amerikaanse vliegdekschepen zou kunnen benaderen.
China heeft al twee vliegdekschepen. Het eerste, de Liaoning, is een onafgewerkt voormalig Sovjetschip dat naar China gesleept is en daar afgewerkt in 2012. De technologie dateert van de Sovjettijd.
Het tweede, de Shandong van 2017, is voor een groot deel gebouwd met Chinese technologie, maar het basisontwerp blijft het oude Sovjetmodel: het voorste deel van het schip lijkt op een skischans vanwaar vliegtuigen zich lanceren. Vanop een dergelijk schip kunnen enkel relatief lichte vliegtuigen opstijgen.
De Fujian, die te water gelaten is in Shanghai, is anders. Het ontwerp is te vergelijken met de geavanceerde Amerikaanse vliegdekschepen. Het dek is volledig vlak, de opstijgende vliegtuigen krijgen snel vaart door middel van een elektromagnetische katapult en de vliegtuigen die landen worden met de katapult opgevangen en afgeremd. Het schip wordt aangedreven door stoomturbines in plaats van conventionele motoren. Tot nu toe is alleen het Amerikaanse vliegdekschip USS Ford uitgerust met elektromechanische katapulten. Daardoor kunnen grotere verkenningsvliegtuigen met schotelradar en zwaarder geladen bommenwerpers gebruikt worden. China is er in geslaagd deze technologie op eigen houtje uit te vinden.
De Fujian is met een lengte van meer dan 300 meter, een breedte van 76 m en een waterverplaatsing van meer dan 80.000 ton veel groter en zwaarder dan de Liaoning en de Shandong en wordt qua afmetingen vergelijkbaar met de moderne Amerikaanse vliegdekschepen.
Volgens het China kritische blad Asia Times zou de gevechtscapaciteit van de Fujian misschien wel in de buurt kunnen komen van die van de Amerikaanse vliegdekschepen. Het is alleszins het grootste vliegdekschip dat buiten de VS gebouwd is.
‘Defensief’ gebruik
Een belangrijk aspect van het gebruik van vliegtuigschepen is de bescherming tegen diverse speciaal tegen vliegtuigschepen gebouwde wapens (bommen, raketten, torpedo’s). In dit verband noteert Asia Times dat China in de voorbije tien jaar de T055 kruiser in dienst genomen heeft. Die heeft als eerste taak vliegdekschepen te beschermen en zou kunnen gelijkwaardig zijn met Amerikaanse kruisers.
Een commentaar in China Daily zegt dat de bouw van vliegdekschepen door China louter defensief is. Het land heeft ‘minstens’ drie vliegdekschepen nodig om zijn kusten, maritieme territoria en strategische belangen te beschermen. De technologisch oudste Liaoning dient vooral voor opleiding en oefeningen, de Shandong om te patrouilleren (langs de kust en in de Zuid-Chinese zee), terwijl de Fujian, eens hij volledig af is, moet dienen als ‘afschrikkingscapaciteit’.
Asia Times speculeert op enkele toepassingsmogelijkheden:
Met het nieuwe vliegdekschip is China beter uitgerust om ver van huis te patrouilleren om koopvaardijschepen te beschermen, wat de mogelijkheden vermindert van de VS om Chinese aanvoerlijnen te blokkeren.
Mocht er een gewapend conflict uitbreken over Taiwan, dan kan de Fujian zich ten oosten van Taiwan positioneren om van daaruit tegelijk een Amerikaanse interventie vanuit Guam te counteren en Taiwan te omsingelen en ‘in de rug’ aan te vallen.
Bronnen: China Daily, CGTN, Asiatimes, wikipedia