Chinezen leiden in e-commerce

Uit een studie van KPMG blijkt overduidelijk dat de Chinese verbruikers wereldwijd de leiders zijn bij het gebruik van m-commerce. Uit een onderzoek van PayPal blijkt dat ze wereldwijd ook vooraan staan bij online aankopen in het buitenland.

kpmgconnconChinese verbruikers leiden de wereldwijde overgang maar m-commerce (mobiele e-commerce): gedurende het afgelopen jaar gebruikten 90 % van de ondervraagden door KPMG hun smartphone om een koop te doen. Dit staat in schril contrast met andere landen als de VS en het VK waar dit percentage maar 74 % bedrragt. Het Chinese cijfer ligt ook hoger dan de 84 % in Azië en de 87 % van het andere groeiland India. Tijdens het onderzoek beweerde bijna de helft van de Chinese ondervraagden zich twee tot driemaal per maand een product online aan te schaffen, behoorlijk meer dan het wereldwijd cijfer dat 27 % bedraagt. Uit officiële statistieken blijkt dat terwijl de kleinhandel vorig jaar steeg met 10% in China, de online aankopen met 30 % aangroeiden.
Het KPMG-onderzoek vond dat de verbruikers graag online winkelen omdat er geen sluitingstijd geldt, omdat ze prijzen kunnen vergelijken en betere deals afsluiten en omdat ze zich niet moeten verplaatsen naar de winkel. Hoewel desktops en laptops nog het aankoopkanaal bij uitstek zijn, schiet het smartphone gebruik om te winkelen sterk de hoogte in. KPMG twijfelt er niet aan dat dit het uitgelezen kanaal wordt in het gehele koopproces van prijsvergelijking vooraf tot de na-verkoop diensten. Momenteel gebruikt een kwart van de Chinese consumenten de smartphone voor online aankopen, terwijl dit maar 5 % bedraagt in de VS en 9 % wereldwijd.
Hoewel Chinese verbruikers geregeld online kopen, laten ze niet na de fysieke winkel in baksteen te bezoeken. In China zoeken m-commercetwee derden van de gebruikers echter producten online vooraleer ze naar de winkel of eventueel naar de fabriek trekken. In het VK en de VS bedraagt dit percentage maar 48% en 39%. In China bekeken de shoppers hun tablet of smartphone terwijl ze zich in de winkel zelf bevonden, maar dit cijfer ligt in de lijn van het wereldwijd percentage. KPMG trekt uit het voorgaande de conclusie dat O2O-verkopers het best voorbereid zijn op het nieuwe koopgedrag. Het aantal verbruikers dat een product kocht na het online gezien te hebben steeg in 2015 van 19 % naar 42%. Omgekeerd ook het aantal personen dat getroffen werd door iets in de fysieke winkel vooraleer te kopen, steeg eveneens.
Een derde van de gebruikers hecht een groot belang aan de betaalwijze: dat gaat van betalen met Alipay tot bet gebruiken van de kredietkaart Unionpay. Ook betaalplatformen van chatdiensten komen van de grond als betaalmiddel. Nauwelijks 10 % denkt in het komende jaar nog met contant geld te zullen betalen. In India bedraagt dit nog 50%. De Chinezen hebben blijkbaar een groter vertrouwen in de derde partijen als betaalmiddel, aldus Qian van KPMG. Na hun koop blijft de helft van de Chinese verbruikers het Internet gebruiken om hun ervaringen of kritiek over het product mee te delen en dit gebeurt veelal via de site van aankoop. Het wereldwijde cijfer bedraagt 30 % en dat in de VS 39 %. Het gebruik van sociale media door de merken wordt belangrijk. Het KPMG-onderzoek wijst nog uit dat de gebruikers nog meer dan promoties en kortingen op prijs stelt dat de verkoper beschikt over een efficiënte na verkoopdienst die de verbruikers helpt wanneer een product het niet doet. Ze hechten eveneens een groot belang aan positieve online kritieken.

Over de grens


In China worden de meeste grensoverschrijdende aankopen gedaan, zo blijkt uit grootschalig onderzoek van Ipsos in opdracht van PayPal onder consumenten. Voor het eerst in drie jaar streeft China de VS daarin voorbij. Ipsos ondervroeg meer dan 28.000 consumenten uit 32 landen. 21 % van alle antwoorden in China gaf te kennen over de grens online te hebben gekocht tijdens het afgelopen jaar. Daarmee belandt de VS met 17 % op een tweede plaats. Als belangrijkste reden om over de grens te shoppen, noemt 67 % van de ondervraagden een lagere prijs. Ook de beschikbaarheid van artikelen die niet in eigen land verkrijgbaar zijn, wordt door 65 procent genoemd.
Azië loopt voorop als het gaat om het doen van aankopen via mobiele apparaten. Wanneer grensoverschrijdend gekocht wordt, doet 37 % van de consumenten dit mobiel. Daarvan gebruikt 68 % een smartphone. In de westerse wereld gebruikt momenteel minder dan 15 % een smartphone voor grensoverschrijdende aankopen. Van de grensoverschrijdende aankopen worden verreweg de meeste in de sector kleding gedaan, met een aandeel van 46 procent. Bijna een derde van de consumenten die over de grens koopt, bestelt een technisch apparaat, gevolgd door reis- en vervoersproducten.

Reacties kleinhandel

sanjiangmarktDe Chinese ketens en internetgroten hebben niet gewacht op de KPMG-studie om O2O-verkoop ernstig te namen. Alibaba investeert $ 305 miljoen om een 32 % aandeel te nemen in Sanjiang Shopping Club die een van de grootste supermarktketens is in Zhejiang. Rivaal JD.com werkt samen met supermarktketen Yonghui waarin het $ 700 miljoen investeerde. Ook bereidt JD.com een O2O-platform voor met VS-keten Walmart. Zelfs de keten van elektronicaproducten Suning die al een online koopplatform heeft, is van plan om volgend jaar meer dan 1000 buurtsupermarkten te openen. De verbruikers kunnen er hun producten online bestellen en thuis laten naleveren. Carrefour heeft dit jaar al een O2O-dienst uitgerold  in Beijing, Shanghai, Kunming en Chengdu en is eveneens van plan dit in Suzhou en Wuxi te doen.  Minder leuk voor de Franse groep is dat Liaoning Chengda zijn aandeel in de 6 provinciale Carrefourwinkels verkoopt omdat ze allen met verlies werken. De winkel in Shenyang verloor vorig jaar zelfs 125 miljoen yuan. Voor sommigen is de gelijktijdige strijd online & offline moeilijk. Marks & Spencer trekt zich volledig uit China terug terwijl Parkson Retail Group zijn aantal winkels in China reduceert. China Resources heeft zijn aandelen in de 21 Wal-Mart winkels verkocht voor 3,3 miljard yuan. Ook Wal-Mart mikt voor de toekomst meer op de uitbreiding van buurtwinkels.
Bronnen:
https://home.kpmg.com/cn/en/home/insights/2016/11/china_s-connected-consumers-2016.html
http://twinklemagazine.nl
Week in China (HSBC)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *