Het merkwaardige verschijnsel dat Chinezen veel papieren boeken lezen over massa’s onderwerpen en in allerlei omgevingen valt niet te ontkennen. De boekenmarkt in China verandert snel en de boekhandel wordt flink gediversifieerd.
Op 15 augustus is de Boekenbeurs van Shanghai geopend.
Boekenbeurs
De beurs duurt een volle week en er worden in totaal 150.000 soorten van boeken gepresenteerd. Meer dan 500 uitgevers nemen deel. Een boek dat zeker de nodig aandacht zal krijgen is een nieuwe compilatie van 60 documenten over armoedebestrijding volgens Xi Jinping. Xi zet in toespraken en rapporten van 2012 tot vandaag uiteen hoe China volgens hem het doel om de armoede volledig uit te bannen kan realiseren.
Bewegende boekhandel
Het webmagazine Sixthtone vertelt het succesverhaal van een (in meer opzichten) klassieke boekhandelaar. Het artikel ‘Shelf Life: China’s Independent Bookstores Plot a Revival’ geeft echter ook een overzicht van de verschillende soorten boekwinkels die aan het ontstaan zijn. De klassieke boekhandel ‘in een gebouw van baksteen’ heeft 10 moeilijke jaren achter de rug in China (waar niet?). Het is het bekende verhaal van de online rivalen die de prijzen doen dalen en de omloopsnelheid laten stijgen. De ‘brick-and-mortar’ retailers slagen er echter misschien in om de neerwaartse trend te stoppen. In 2017 zouden ze hun verkoop hebben laten stijgen met 2,33 percent.
B-team
Daarbij krijgen ze hulp van de gemeentelijke overheid in Beijing, maar bijvoorbeeld ook van een prestigieuze universiteit als Fudan. Gu Zhentao, een literatuurstudent van die universiteit, opende in 1997 de boekwinkel Luming (naar een klassiek gedicht). Toen de winkel in de financiële problemen kwam schoot Gu’s alma mater te hulp en kon Luming een pand krijgen in het hart van de campus van de Fudan Universiteit. Gu Zhentao is tevreden dat hij geen toegevingen hoeft te doen en kan vasthouden aan een traditioneel concept. Zijn winkel is uitsluitend op boeken (van hoge kwaliteit) gericht en hij organiseert lezingen en literaire avonden.
Nieuwe modellen
Niet iedereen is zo gelukkig en er zijn ook boekhandelaars die hun heil zoeken in een nieuwe businessmodel. Zij openen ketens van winkels waar je boeken kunt kopen, ter plekke lezen, maar ook kunt eten en muziek beluisteren, vaak tot diep in de nacht. Het zijn multimedia centra en kruisingen tussen een bieb of een bar en een boekwinkel. Er bestaat ook een boekhandel met een muziekstudio waar je je eigen nummers kunt opnemen na een aankoop van minimaal 70 yuan. Een andere nieuwe ontwikkeling is ‘de winkel zonder personeel’ opgezet samen met het Tmall e-commerce platform van Alibaba. De vroegere concurrenten ‘online’ en ‘brick-and-mortar’ vinden elkaar steeds gemakkelijker.
Laat…bloeien
Ieder zijn publiek overigens: de klassieke boekenwinkel spreekt lezers aan met een afkeer van het consumentisme. Zij zoeken klassieke literatuur en schuwen het moeilijkere leeswerk niet. Meestal vinden ze dat het de missie van een boekverkoper moet zijn om belangstelling te wekken voor het Chinese culturele erfgoed. Voor hen mag de intellectuele lat voor de lezer ook wat hoger gelegd worden.
scio.gov.cn (voorlichtingsdienst van de regering), Xinhua, sixthtone.com, mp.weixin.qq.com, bjnews.com, Global Times, Wikipedia