Chinezen op de automarkt

Europese autobouwers trekken allang naar China maar nieuw is dat Chinezen nu ook naar Europa beginnen te komen.

De eerste auto


De grootste private Chinese autobouwer, Great Wall Motors, is op 21 februari begonnen met de assemblage van voertuigen in Bulgarije. Het is de eerste Chinees die in Europa auto’s bouwt. GWM werkt samen met het Bulgaarse Litex Motors. 150 arbeiders zullen Chinese onderdelen tot 4.000 auto’s per jaar samenbouwen. Er is uitbreidingsmogelijkheid voorzien tot 50.000 voertuigen met 2.000 arbeiders, of zelfs 72.000 indien men naar drie ploegen evolueert. Men mikt op 30% van de Bulgaarse markt ; dit jaar wil men ook nog in Groot-Brittanië en de Scandinavische landen beginnen verkopen, vooraleer de rest van de Europese markt aan te pakken. Oorspronkelijk zal een stadswagen en een pick-up aangeboden worden voor prijzen tussen 8.200 en 12.800 euro. Tegen 2016 zou het gamma uit 10 wagens moeten bestaan. Ingevoerde Great Wall wagens worden in Bulgarije verkocht sinds oktober 2011, en in Italië zelfs al sinds 2006. De wagens zijn in totaal al in 120 hoofdzakelijk ontwikkelingslanden op de markt; ze zijn robuust en niet duur.
De totale uitvoer van Chinese auto’s verdubbelde in 2011 tot 850.000,en men rekent voor 2012 op een nieuwe verdubbeling.
Volvo van zijn kant gaat de omgekeerde richting uit. Het wil een joint-venture afsluiten met zijn eigen moederbedrijf Zhejiang Geely om  in Chengdu een Volvo assemblagefabriek op te richten waar ook motoren gebouwd worden . Volvo als buitenlands bedrijf mag dit niet alleen. Men hoopt binnen twee maanden meer te weten over de vereiste toelating en details over de JV te kunnen bekend maken. Buitenlanders krijgen steeds moeilijker een vergunning voor een nieuwe fabriek; ze moeten ondermeer ook een exclusief Chinees merk creëren met zeer laag energieverbruik. Sinds 2009 is China een grotere automarkt dan de VS. Volvo hoopt er tegen 2020 niet minder dan 800.000 wagens per jaar te verkopen.Volvo heeft overigens nog meer plannen en wil in de kopende vijf jaar in totaal voor 11 miljard dollar in verschillende opkomende landen investeren. Volvo is voor 51% in handen van het privé-bedrijf Geely en voor 49% van financiële instellingen die door de Chinese staat gecontroleerd worden.
(Bron Bloomberg)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *