Deze week vindt het grootste luchtvaartsalon ter wereld plaats op Le Bourget nabij Parijs. Voor het eerst komt daar de Chinese vliegtuigbouwer COMAC de maquette op ware grootte tonen van de cockpit en het voorste deel van zijn C-19 vliegtuig.
De C19 die vanaf 2016 zal dienst doen is de eerste echte concurrentie voor het duopolie van Boeing en Airbus in het segment van vliegtuigen voor 168-190 passagiers.De C-19 is nog niet 100% Chinees, er zitten bvb nog buitenlandse motoren en elektronica in. Maar het is slechts een kwestie van tijd vooraleer het helemaal Chinees wordt want zowel op het gebied van motoren als avionics wordt veel onderzoek gedaan in China. China wil immers voor de zo belangrijke luchtvaartindustrie niet blijven afhangen van het buitenland.
De Chinezen staan al verder in het segment van de regionale vliegtuigen tot zowat 100 passagiers. Daar hebben ze al de ARJ21 (70-90 passagiers) en de C-919. Maar de concurrentie is ook groter, met het Canadese Bombardier en het Braziliaanse Embraer en vanaf dit jaar ook het Russische Soukhoi en zelfs het Japanse Mitsubishi. Er zijn evenwel ook samenwerkingsverbanden: zo werkt Bombardier voor zijn C-reeks, commercieel samen met COMAC, want beiden produceren complementaire modellen.
COMAC zelf heeft nu ook een permanent Europees bureau opgericht, in Parijs. Het is hun tweede buitenlands bureau, na Los Angeles. COMAC zoekt in Europa een grote markt maar ook partners waar het kan mee samenwerken om zijn technologisch niveau te verhogen.
Een mogelijke partner is Ryanair dat van plan is een samenwerkingsakkoord te ondertekenen met COMAC. Het zal als mogelijke gebruiker advies geven voor het ontwerp van de C19, die in 2016 op de markt komt. Een engagement om het toestel te kopen zit echter niet in het akkoord. Ryanair heeft 297 vliegtuigen en de komende twee jaar zal Boeing er nog dertig bijleveren. Maar voor de vernieuwing van de vloot nadien moet er nog hard onderhandeld worden. Het akkoord Ryanair-COMAC versterkt het commerciel prestige van COMAC en de onderhandelingspositie van Ryanair tegenover Boeing. British Airways heeft overigens al een gelijkaardig akkoord met COMAC.